Så kom dagen hvor jeg skal af sted
for første gang som uddannet officer, jeg skal ud som 2. mester på Arnold
Mærsk.
8. august 2008
Turen
startede tidligt 0445 i Stjær, hvor efter den stod på lidt morgenmad med mor og
far, hvor efter de kørte mig til Tirstrup lufthavn. Afgang Tirstrup var 0735,
efter at havde landet i Kastrup og Frankfurt. Ramte jeg Malaga omkring kl. 17,
blev så hentet og kørt til Algesiras, hvor jeg nu befinder mig. Martin som jeg
skal overtage fra, ar jeg snakket en hel masse med her til aften, og i morgen
lørdag, samt søndag, skal han overlevere til mig, så jeg ved hvad jeg skal gøre
og lave.
Besætningen
virker ved umiddelbart første indtryk, som en god besætning. Det håber jeg i
hvert fald, nu er det første gang jeg er ude som uddannet, og har ansvar. Til
dem der ikke ved det er jeg mønstret som 3. mester, og skal bruge de næste par
uger i maskinen.
Men nu må
det være på tide at få lidt søvn, var trods alt tidligt oppe, og dagen starter
tidligt igen i morgen.
9. august 2008
Dagen i dag har
stået på overlevering fra den tidligere 3. mester, så jeg er blevet sat rigtig
godt ind i skibet, håber bare jeg kan huske det hele, ellers har jeg min lille
lommebog med mig. Vi forlod Algesiras i aftes, og i dag er vi så både ankommet
og afsejlet fra Tanger i Marokko. Nu går turen til Malaga, hvor jeg landede med
flyveren i går. Her står Martin af, og jeg har 3. mester stillingen alene. Glæder
mig faktisk, og syntes det virker som om det er til at gå til.
11. august 2008
I dag rejste Martin
hjem, og jeg har overtaget 3. mester kammeret, fra i morgen går jeg ind i
vagten. Det vil sige at jeg skal have dag/nattevagt hver 3. dag, men skiber her
virker som om det kører rigtig godt, og det er begrænset hvad man får af
alarmer, det håber jeg i hvert fald, så man kan få sin nattesøvn. Vi har lige
forladt Malaga i dag, og er nu på vej mod Suez Kanalen, hvornår vi lige er der
er jeg ikke helt sikker på. Har allerede nu erfaret at når man er i maskinen
observere man ikke så meget hvad der sker på dækket. Jeg kan ikke engang sige
at jeg har været hele skibet rundt endnu, har endnu ikke sat mine ben på broen.
Der er programmeret vedligeholdelse af hele skibet og maskineri, det er de lidt
bagud med da vi kom her ud, så det er det primære arbejde indtil vi er kommet
med. Maskinbesætningen virker faktisk god efterhånden som man lige kommer ind i
en arbejdsrytme, og er meget villige til at hjælpe, samt at komme med
vejledning. Så selv om jeg skal have min første rigtige vagt i morgen, så er
det ikke fordi man er vildt nervøs, da jeg føler mig rimelig sikker på det man
skal som vagthavende, plus at jeg bare kan ringe i tilfælde af at jeg bliver i
tvivl om noget.
12. august 2008
På skibet er der en
vagtplan for mestrene, det vil sige at vi hver 3. dag har vagt i maskinen fra
otte morgen til otte morgen dagen efter, som også er skrevet lige oven over. I
dag er min den første, så det er faktisk rimelig spændene, dagen er gået fint,
har været på rundering i maskinen, checket, målt, drænet, fyldt op osv. for at
holde skibet kørende. Lige nu er kl. 2104 og ved ikke om jeg skal tage en time
på øjet inden jeg skal på aftenrundering i maskinen eller jeg bare skal holde mig
vågen, også se hvor frisk jeg er i morgen. Må indrømme og sige at det faktisk
er rimelig hårdt at komme i gang igen, efter at havde holdt så meget ferie, og
været så meget i skole. Arbejdsdagen er 0600 – 1700, mandag til lørdag,
hvor vi så søndag kun har fra 0800 – 1500. Skibet skal efter Suez Kanalen
til Thailand og derefter i dok, hvor der skal laves vedligeholdelse og
udskiftning af masse dele. Der efter futter skibet til asien, hvor efter vi
sætter kursen mod Europa, har på fornemmelse at efter dokken, vil der komme en
del flere alarmer end vi har nu. For lige pt. Kommer der faktisk kun en alarm,
hvis man har glemt noget, eller er ved at checke om alarmerne nu virker. Det
eneste jeg har lige nu her på mit kammer er 3 blå lamper der lyser, og INGEN røde,
hvilket indtil videre betyder at jeg kan sove trygt og godt. Men jeg vil slutte
for i dag, har bestemt mig at en halv time på langs ikke vil være helt tosset.
13. august 2008
Havde min første
rigtig vagt som vagthavende mester, og må indrømme og sige at jeg nok ikke sov
så godt som forventet. Ikke fordi jeg ikke kunne men pga. alarmer. Jeg gik min
aften rundering fra 22 – 23, og mente alt var i orden til natten. Lidt
over 23 gik jeg i seng, og faldte rimelig hurtigt i søvn, en lille time efter
kom den første alarm, tager mit tøj på og går ned og tager alarmen. Kunne
konkludere at det var en af de fejl vi får af og til, som kommer og går. Så på
køjen igen, der går så en hel time, uden alarm, og må så igen i maskinen, igen
fordi en alarm kom og gik i sig selv igen. 2 timer senere kommer der så alarm,
denne gang er det så lidt vigtigt, for har åbenbart ikke fået drænet ordentlig
på en tank, og fik så high level alarm. Fik tanken drænet, og tjekkede så den
magen til om den var top, og ifølge skueglasset var den tom. Gik med ro og mag
i seng igen, og en time efter kom der så high level alarm igen, dog på tanken
magen til fra før. Kunne så konstatere at skueglasset ikke virkede, og jeg
måtte dræne tanken. Tilbage på køjen, her er kl. ca. 4 og jeg er ved at savne at
sove lidt. Kvart over 5 starter sirenen igen, og jeg må op igen, ned og ser at
der er fejl på en sensor på hovedemotoren, på udstødningstemperaturen, når en
sensor kommer med fejl, kan det være fordi den er i stykker og giver forkert
signal, eller fordi varmen har ødelagt den. Så går ned i maskinen og tjekker at
alt er som det skal være, og det kunne jeg kun konkludere at det var. Da jeg
kom tilbage til kontrolrummet var sensoren gået tilbage til normal, så ingen
fejl mere. Irriterende, der efter gad jeg ikke gå i seng da vi skal møde kl. 6.
Det var min første
vagt, og kun de to tanke jeg fik alarm på var selv forskyldte så det er ikke
helt tosset, så næste vagt kan ske at blive alarm fri, dog ser det ud som om vi
ankommer til Suez på min vagt her på fredag, så må vi se hvordan det går.
Dagen i dag har
stået på en masse check på vores Diesel Generator 2, checket i sig selv tager
ikke så lang tid, men mere at finde de ting man skal bruge til det, tager meget
meget lang tid at finde, men syntes nu det minder om noget jeg kender. :-) Så i
morgen skal jeg gøre det færdigt, også må vi se hvad 1. mester ellers har
skrevet mig på til af opgaver. Nu vil jeg i seng og få sovet ud, så jeg er
frisk og veludhvilet til endnu en varm og svedig dag i maskinen.
14. august 2008
Denne dag gik
hurtigt og har intet lavet. Skal kører test på den generator jeg startede med
at arbejde på i går, men ja, alt man skal bruge til test af sensorer virker
ikke. Men skidt pyt, når tingene ikke er i orden fra skibets side, kan man
ligesom ikke gøre så meget ved det. Vi prøvede en masse alarmer på
hovedemotoren i dag, både alarmer som får motoren til at stoppe helt og nogen
til at få den til at gå ned i omdrejninger. Ellers så har jeg for første gang
været ude på dækket, og lige se lidt sollys, desværre kun fordi der var en
sensor fejl på en ventil i et lastrum. Ved ikke hvor langt der er ned, men der
kan stå 8 containere oven på hinanden i et lastrum under dækket. Ellers sker
der ikke så meget, nyder stadig, selv om det er hårdt, varmen tager lidt pusten
fra en, men skyldtes nok alt det ferie jeg havde inden jeg tog af sted, det var
ikke ligefrem fordi jeg var super aktiv i den periode.
16. august 2008
Havde vagt i går og
i nat, og må indrømme og sige der er altså mange alarmer her om bord. Så fik
vel ca. 2 timers effektiv søvn, hvilket ikke er ret meget. Måtte til at skifte
en brænder på vores olie fyret kedel, så det tog lidt tid. Så da jeg fik en
alarm kl. kvart over 5 om morgenen, skrev jeg at jeg ville møde kl. 8. Vågnede
så fuldstændig bombet og træt ved halv otte tiden, havde slet ikke sovet nok.
Heldigvis var det lørdag, så hjalp aspiranterne med lidt hygge tjek, ugentlig
tjek af forskellige ting, og fik gjort brænderen som jeg skiftede i nat ren, så
den er klar igen, hvis samme problem skulle opstå. Efter middag kl. 1230 havde
jeg ikke mere på min liste der skulle laves, og tænkte den er i vinkel, for var
virkelig ikke opsat på at lave noget i dag, da jeg manglede lidt søvn.
Men så kom
problemet, vi skal nemlig igennem Suez, er vi på vej til lige nu, og der skal
vi bruge alle 3 generatorer. På den ene af dem var der så en pumpe til
indsprøjtningen på den ene cylinder sat sig fast, så den skulle skiftes, inden
vi holdte fyraften. Så fik en aspirant til hjælp også kørte det ellers der ud
af, lidt før 15 kaffen have vi fået afmonteret pumpen, og gjort klar til den
nye. Men der kom så et par så problemer under monteringen, og da vi så næsten
var færdige, havde jeg overset en detalje, hvilket gjorde vi måtte skille det
hele ad igen. Havde regnet med at være færdig før 17, det er lørdag så der er
rigtig god mad. Men vi havde knoklet hårdt i meget varme omgivelser, så min
krop var helt ødelagt til aftensmaden, så kunne ikke få en bid ned, nok også
fordi vi endnu ikke var færdige. Men så fik jeg lige to colaer, selv om jeg
havde lovet mig selv ikke at drikke sodavand, men skal love for at det virker.
Fik masser af energi, så vi arbejdet effektiv til kl. 20, hvor vi så var
færdige. Dejligt. Så op og i bad, og slappe af, i morgen er et søndag og dagen
er ikke så lang kun fra 8-15. Men nu har jeg mulighed for at få søvn fra halv
elleve til halv otte, så det vil jeg benytte.
19. august 2008
I dag er det
Peter’s fødselsdag, så tillykke med det. J
Havde vagt i går og
i nat. Jeg gik i seng kl. 18 for at være sikker på at få noget søvn, syntes jeg
følte mig meget udkørt. Stod op ved 22 tiden, for at gå en rundering i
maskinen, for at sikre at alting kørte som det skulle, hvilket det gjorde. Så
ved 23 tiden var jeg tilbage i mit kammer, og var fuldstændig væk til vækkeuret
ringede kl. 0545, undrede mig meget da der ingen alarmer havde været i løbet af
natten, fantastisk en hel nat uden alarmer, og masser af søvn.
I øjeblikket er jeg
i gang med at overhale en separator i maskinen sammen med vores ukrainske 2.
mester, det går stille og roligt frem af. Men der mangler en masse her ude, man
er meget irriteret over at det værktøj man skal bruge ikke er ombord, hvilket
vanskeliggøre det en del.
Så vi er gået til
vores 1. mester en del gange, da vi ikke vidste hvad vi skulle gøre fordi
værktøjet ikke er til stede. Flere gange har vi måtte bruge en hammer og en del
vold, efter anvisninger fra 1. mester, selv om man ikke altid er enig om
hvordan man vil gøre tingene, så er det bedst at gøre hvad en over en selv
siger. Men det vænner man sig til.
Lige pt. er vi på
vej igennem Røde Havet, og det er VARMT. Vandtemperaturen er 32 grader, så det
betyder at alt i maskinen er varmere end 32 grader, luften i maskinen er
omkring de 40+, hvilket gør man drikker en masse vand, og ikke mindst cola, for
at få noget sukker til at holde sig kørende med. Gudskelov havde vi
båd/brand/mob øvelse i dag, hvilket gjorde vi kom lidt lettere igennem dagen,
det giver lidt afveksling.
20. august 2008
Jeg syntes dagene
går meget hurtig her ude, selv om dagene i maskinen af og til, godt kan virke
lange. Vi er kommet ud af Røde havet, og er nu på vej mod Thailand, desværre er
ankomsten til Thailand og dokning i Singapore blevet rykket flere gange, så nu
skal vi først i dok d. 18. september, og vi ved endnu ikke hvornår vi skal til
Thailand, så vi ligger og sejler med 40 omdrejninger og går 9-10 knob, selv de
store super tankere overhaler os. Svare vil lidt til at kører i en Ferrari,
også blive overhalet af en cykel. Der går nok ca. 3 uger før vi ser land igen,
så der sker absolut ikke det helt store, så tvivler også på at vores schedule
kommer til at holde, desværre den passede mig ellers perfekt. Ellers så har den
ukrainske mester og jeg har været i gang med en større overhaling på den ene af
vores separatorer, både ham og jeg er ikke helt 100 på hvordan den skilles ad
og samles igen. Men det ser ud til at vi kan nå at være færdig i morgen, der ud
over har jeg sammen den ene af de to aspiranter der er i maskinen samlet en
fuel pumpe til vores generatorer.
21. august 2008
Glemte faktisk en
”sjov” lille hændelse i går, vi gik nede i separator rummet og
arbejdede, havde lagt mærke til at en af polakkerne gik og svejsede hist og
pist. Da jeg så kom ud i rummet hvor hovedemaskinen er placeret, syntes jeg det
så ud som om at der kom vand løbene ned af skottet, hvorefter jeg drejede mig
180 grader og kunne konkludere at vores water mist(vandtåge), var blevet
aktiveret, og det fossede ud med vand. Det bruges til slukning af brand, og en af
sensorerne reagerede åbenbart på at han svejsede, så der var vand over alt i
maskinen, dejligt kølende. Nå men i dag har jeg vagt igen klokken er 2121, og
jeres tid er 2001, vi er ved at stille tid, det gøres hver 4 timer i løbet af
natten, hvor den sættes frem med 20 minutter af gangen, for at de tre
navigatører får lige lange vagter. Jeg mister så en times søvn i stedet for, og
det er fantastisk efter som jeg mødte kl. 6 og min arbejdsdag bliver på 14,5
time. Dette er hvis jeg ikke får alarmer her i nat, så jeg krydser fingrer.
Ellers så blev vi færdige med separatoren, så nu kører den igen. Der ud over så
her efter aftensmad har vi forøget vores hastighed pga. at vi lige nu er på vej
igennem et pirat område. Vi har stadig ikke fået noget tidspunkt hvor vi skal
være i Thailand, og heller ikke hvornår vi skal i dok, så den plan jeg har lagt
ud på min hjemmeside holder sandsynligvis nok ikke.
22. august 2008
Ja, mit nat gik ikke
som forventet. Havde vagten i går, og arbejde 14,5 time. Vores kærer 1. mester
havde så sat mere varme/damp på en tank, for at få noget vand til at fordampe,
det havde han bare ikke fortalt mig, så måtte op to gange i nat. Der ud over
satte vi også lige uret en time frem, så der var intet søvn til mig. Var færdig
i maskinen ved 2330 tiden, også bruger man næsten en time på at falde i søvn.
Så fik lige en time, før alarmen på tanken kom, at temperaturen var for høj,
ned og ændre alarm grænsen, også tilbage på køjen. En time senere kom den så
med alarm igen, og denne gang tænkte jeg så at jeg hellere måtte finde tanken,
og skrue ned for dampen til den. Men kunne ikke finde den, og da klokken var
ved at være 6, hvor de andre mødte, så ventede til 1. mester kom, så han kunne
svare mig på hvor ventilen sad, hvor han så gi til bekendelse og sagde det var
ham der havde justeret den, så jeg havde fået alarm. TAK.
Nå men snakkede så
med ham og fortalte jeg havde måske fået en 2-3 timer effektiv søvn, hvor efter
han sagde du kan lige gå op og sove her fra 6 – 8. Nævnte så vores
hviletids bestemmelser, hvor efter han ikke direkte sagde at de bare skulle
omgås, men noget i den retning. Hvis min hviletid skulle havde været overholdt
skulle jeg være mødt kl. 12 igen, så blev ligeglad og stod så op kl. 10 i
stedet for, stadig fuldstændig træt og ikke frisk i hovedet, hvilket jeg også
har kunne mærke på min effektivitet i dag, har kort sagt ikke lavet en meter,
for har ikke kunne overskue det. Men det er hans valg. Ellers så går det stille
og roligt, alt det værktøj og reservedele vi skal bruge mangler, så jeg er ved
at få spat, og er begyndt at smide ALT det ud der ikke virker, der ud over skal
vi reparere det der går i stykker hvilket også er logisk nok, men vi skal bruge
gamle dele, for at spare, så det er til at få et føl af. Heldigvis har jeg fået
noget at sige, så hvis der er nogen der mangler en del i maskinen eller et
værktøj, så får de nyt. Det var lige dagens aggressioner.
Vi ligger stadig og
tøffer med 9 knob, det er virkelig kedeligt, der er over 3 uger til vi skal
være i Thailand, datoen hedder lige nu d. 8. september, så det er tæt på at jeg
ikke når til Europa når jeg skal afmønstre.
24. august 2008
Så er det hvis
blevet tid til en lille anekdote her ude fra. I går aftes have vi gril aften,
hvilket var yderst vellykket, så vi sad uden for og grillede i et dejligt vejr
her i det indiske ocean. Vi får dønninger ind agten fra, hvilket gør at skibet
ruller en del, og man skulle ikke tro det var muligt på denne størrelse skib.
Man kan dog også kun mærke det fra side til side, så man sover godt om aftenen,
har det helt fint med at det gynger så længe det kun er sidevers. Arbejdsdagen
hedder normalt 8 – 15 i maskinen om søndagen, men jeg har igen vagt, så
der hed det fra 8 – 1730, plus jeg har en time igen her kl. 22-23, hvor
jeg skal ned og rundere, der skal det hele helst være i orden, så man kan få en
god nat søvn. Men indtil videre tegner det lyst, syv-ni-tretten og bank under
bordet. Troede ikke man kunne få spat af at sejle, men der sker virkelig intet.
Der er stadig 3 uger til vi kommer til Thailand, historien om hvorfor vi ikke
skal sejle hurtigere mod Laem Chabang er faktisk at de lodser som skal hjælpe
til med at få skibet i havn, og fortøjet ikke har papir på at de må guide så
stort et skib som Arnold ind i havnen, så de er på kursus lige pt.
Så det bliver
spændene at se om skibet kan være der, vi skal bare af med alt hvad vi har af
last, også skal vi ligge for anker indtil vi skal i dok.
30. august 2008
Så har vi fået lidt planer
for hvor skibet skal hen, så d. 2. september skal vi ankomme til Singapore, dog
kun for anker, da vi skal have ordnet nogle papir. Der efter skal vi til Laem
Chabang i Thailand, og det er stadig d. 8. september vi skal være der. Så går
turen til Singapore igen, hvor vi skal i dok, d. 18. september, her efter ved
vi ikke hvad der sker.
Men i maskinen går
det faktisk ret så godt, er endelig kommet op i tempo, med at få noget fra
hånden, ligeledes er de fleste andre, de fire aspiranter vi har ombord, er ude
på for anden gang, så dem kan man helt sikkert overlade en del til, hvilket
aflaster os andre en del.. hehe…
Nå men det går
faktisk så godt, at vi næsten er forud for vedligeholdelses programmet, så nu
har vi tid til at lave småting. Hvilket faktisk har gjort at skibet den sidste
uges tid faktisk har kørt uden alarmer, bortset fra de selvforskyldte. I dag er
det lørdag, og jeg har vagt. Den er lidt over 17 og sidder nu og skriver lidt
her til, om lidt skal jeg ned og have lørdagsmiddag, så den står på 3-retters
menu, vender tilbage og skriver om maden... Bon Appetit…
Nå den stod så på
røget laks med hjemmelavet ciabatta brød, der efter oksetornodos, med pommes og
sov… lækkert.. også til dessert kirsebær trifli. Så det var ikke tosset,
nu skal jeg så lige se et par afsnit af Matador, også skal jeg lige på min
sidste rundtur i maskinen inden jeg skal i seng.
31. august 2008
Så er en
”hård” arbejdsdag fra 8-15 overstået, var så heldig kun at have en
alarm kl. 0130, som jeg kan takke 1. mester for. Ellers fik jeg en rigtig god
nattesøvn, tror det har hjulpet at tale pænt til skibet. Nå men ellers så er vi
ved at være i Mallaca strædet, så i morgen skulle der gerne være land i sigte,
og måske mobil signal. Dagen i dag har stået på hygge opgaver, så som at tætne
et par håndvaske, lave papir arbejde, da det er sidste dag i måneden, også har
jeg rodet med et lokum på F-dækket, som lige skulle afsluttes. Vores elevator
har ikke virket i snart en uge, så vi får løbet på trapper. Så når
maskinalarmen lyder på kammerat så skal man lige løbe ned af trapperne fra
E-Dæk til A-dæk, og der fra yderligere 3 etager ned. Man har 3 minutter til at
nå der ned inden der kommer general alarm, hvilket vil sige at alarmen går i
hele skibet. Så det er hurtigt op af køjen, også ellers løbe 8 etager ned. Det
har dog også resulteret i at jeg har tabt
2. september 2008
Der er land i sigte,
og endda tæt på. I dag havde jeg min første ”ankomst”, det vil sige
at jeg havde vagten i maskinen da vi skulle smide ankeret. Så det var faktisk
ret fedt, for det gik udmærket. Ellers har vi rodet med udstødningsrøret i
maskinrummet fra hovedmotoren, der er ved at falde et stykke isolering af, som
skal sættes fast igen. Det eneste problem er at diameteren på røret vil er
omkring
5. september 2008
I går var vi så
heldige at få en taxibåd ud til skibet, så vi kunne komme i land og kigge lidt.
Så jeg var i Singapore fra omkring kl. 19 til 23, vi fik kigget os lidt omkring
og var i et kæmpe indkøbscenter, er på jagt efter en speciel antenne til
trådløst netværk, så man kan nå noget når man ligger i havn. Men det endte med
at vi fik en hygge aften i stedet, på en ganske hyggeligt sted, vi var en del
af sted, men endte med at gå sammen med 3 aspiranter og vores høker. Så endnu
en gang har jeg oplevet Singapore, hvilket ikke er helt tosset, byen er flot og
ikke mindst ren, man får en bøde på 500 Singapore dollar, hvis man smider et
stykke tyggegummi, hvilket svarer til ca. 1800 kr. Det kunne vi godt lærer
noget af der hjemme. Dagen i dag har været rimelig lang, vi mødte dog først kl.
8, men alligevel har tiden været rigtig lang til vi fik fri kl. 17. I morgen
lørdag har vi mulighed for at komme i land igen, men tror nu jeg bliver ombord,
trænger efterhånden til at få noget søvn.
7. september 2008
Så blev det søndag,
og er du gal den var tiltrængt. Havde vagt i fredags, og natten til lørdag, bød
på alarmer konstant, så fik måske 2-3 timers søvn, også op lørdag arbejde fra 8
– 17. Bestemte mig så til at gå i land alligevel, så vi tog med shore
båden ind til Singapore kl. 18, der efter tog vi ind i et stort elektronik
center, da jeg er på jagt efter noget speciel antenneværk, så man evt. bedre
kan nå internet forbindelser når man ligger tæt ved byen. Men fandt desværre
ikke det jeg skulle bruge, men til gengæld købte jeg for den sølle pris 90 kr.
et mini anlæg med subwoofer og to satelitter, utroligt de kan lave det til de
her penge her ude. Vi fik shoppet lidt af hvert også tog vi ned til den kendte
flod her i Singapore med alle de flotte udendørs restauranter og bar, her endte
jeg sammen med 3 aspiranter, hvilket resulterede i yderst fornøjelig aften, kl.
24 blev vi så hentet med shorebåden og sejlet tilbage til skibet. Så ingen søvn
fredag til lørdag, og en tur i Singapore lørdag til søndag, også ellers arbejde
hele dagen i dag. Efter aftensmaden fik vi en del af senior besætningen med op
og spille bordfodbold og se film i biografen, der er efterhånden ved at være en
rigtig fin social aktivitet her ude, det trængte der også til.
I morgen mandag har
vi afgang her fra Singapore også er det ellers mod Thailand, det bliver ikke på
denne tur jeg kommer så langt rundt faktisk. Men nu vil jeg slutte af, klokken
er blevet 1949, og jeg vil i seng og få en god lang nattesøvn, inden arbejdet
igen kalder i morgen kl. 0600.
9. september 2008
Vi havde afgang fra
Singapore i går, og jeg var så heldig at få min første afgang i maskinen. Det
gik rimelig godt i forhold til at det var min første gang, startede op sammen
med en aspirant. Så inden at jeg kunne forlade maskinen, da alt skal op og
kører på vores tur til Thailand, vi skal blandt andet havde produceret en hel
del ferskvand, så vi har nok til vores dokophold. Så klokken blev halv otte
inden jeg kunne holde fri, og det vi så sige at jeg skulle ned og rundere
maskinen kl. 2200-2300, samt jeg fik to alarmer om natten, man bare kan kigge
på og sige nå, også gå tilbage i sin seng. Har ikke haft den mest aktive dag i
dag, men har da fået lavet det jeg skulle, hver morgen er der en arbejdsseddel,
om hvad der skal laves i maskinen og hvem der skal gøre det. Der ud over er jeg
i gang med noget e-learning af et program firmaet har sendt ud vi skal lærer og
bruge. I forhold til firmaet er så stort, så skulle man tro at det var en
folkeskole klasse der har lavet det vi skal gennemgå, i forhold til det pc
program vi skal lærer at bruge. Så ikke nok med at det ikke fungere som det
skal, så er det også lavet så landtrukken og kedeligt som noget kan være, så
endte med at falde i søvn på en stol i vores IT-café, så nu må vi se om jeg får
taget mig sammen og får det gennemført i morgen. I øjeblikket sejler vi med
tomme containere og ikke andet, i Thailand vil de losse hele skibet, så det er
helt tomt til når vi skal i dok. For så at have noget vægt med til at holde
skruen under vand, fylder vi alle vores ballast tanke med havvand, vi kan have
omkring 35000 tons ballast vand ombord, for at sammenligne det med noget og dem
som har fulgt med før, så kunne Romø Mærsk den lille tanker laste 30000 tons,
bare for at sammenligne størrelsen. Men det er lidt en meget uvirkeligt tal, at
skulle forholde sig til 35000 tons vand. I nat stille vi urene en time tilbage,
fordi de kører en time bagud i forhold til Singapore, så det giver en times
mere søvn, juhuu. Desværre stiller vi en time tilbage når vi så skal sejle
tilbage til Singapore igen, hvor vi nok endnu en gang skal ligge for anker
inden det bliver tid for os til at komme ind i dokken, som vi endnu ikke har
fået fast dato omkring. Men er nu mest spændt på hvilken rute vi går ind i
efter dokken.
12. september 2008
Så gik der endnu et
par dage, her i forgårs fik maskinskade på den ene af vores motorer til vores
generator, der pissede vand ud af motoren. Så det blev til 1,5 dag kun arbejde
med at skifte et topstykke, der var røget en toppakning. Det er ikke bare lige
at skifte på sådan en motor, selve topstykket vejer alene lige omkring
22. september 2008
Vi har ligget i dok
siden d. 17. september, og der er knald på.. Meget endda, den står på arbejde
som minimum fra 6-1730 hver dag, og nogen dage meget mere. Jeg lærer en masse
omkring skibet, og får en masse erfaring. Det er fascinerende at se skibet ligge
på træpinde her i dokken.
26. september 2008
Tillykke med
fødselsdagen farfar J
27. september 2008
Så kom dagen vi alle
her ombord har ventet på, vi er her til morgen sejlet ud af dokken. Tiden har
været hård, og ikke alle dage er gået som forventet. Igennem tiden fra d. 17.
september har der været jeg ved ikke hvor mange hundrede personer ombord, og
skilt dele ad, hvilket faktisk får hele maskinrummet til at ligne kaos, da alt
er skilt ad alle steder. Man går så og sørger for at de har de dele de skal
bruge, samt overvåger om tingen går som de skal, hvilket ikke altid er lige
nemt. Tror mange af dem ikke har den fjerneste idé om hvordan de ting de
skiller ad virker, men bare har fået at vide de skal skifte en eller anden del.
Jeg var så heldig at tage mig tid til at tage en tur i dokken, sammen med den
anden 2. mester, det er virkelig fascinerende at se hvor stort skibet egentlig
er når der ikke er noget vand omkring det, også at det kun er stillet på et par
”træpinde”. Ellers så har vi nået alt det der skulle nåes, og her
til morgen tog jeg så skibet ud af dokken i maskinen, meget spændene eftersom
mange af tingene havde været skilt ad. Vi lagde os så ud til anker og stoppede
hovedmotoren af. Alt gik faktisk virkelig godt, kun et par små fejl. Indtil jeg
opdagede vand bare komme fossende oppe fra, maskinen går faktisk helt fra
bunden af skibet og op til dækket under broen. Vi troede det var regnvand, som
var løbet baglæns igennem udstødningen, og da jeg er mindst var jeg selvvalgt.
Det skal siges at det var udstødningen efter turboladerne, man kravler så ind i
et rør, hvor ens bil kunne kører igennem uden at blive set. Man kommer så til
afgangsiden fra den første turbolader, og der er vel et rør på ca.
Men nu ligger vi så
til anker ud for Singapore, vi skal være i Tanjung Pelepas d. 6. oktober, så nu
er det snart ud og sejle igen. Om 7 havne så skal jeg hjem.
29. september 2008
Tiden går stærkt nu,
syntes jeg i hvert fald. Havde en rigtig dårlig vagt her i forgårs, så var ret
så træt i dag, og gjorde det ikke bedre da jeg kommer ned i kontrolrummet kl. 6
og ser at vi skal lave tjek af krumtapslejer, samt opmåling af skævhed på
krumptappen. Jobbet i sig selv lyder ikke hårdt, men da maskinen er 5 etager
høj, og man skal kravle rundt inde under krumtappen, for at måle op, så bliver
det hårdt. Heldigvis har vi to super fine aspiranter i maskinen, som gjorde en
kæmpe indsats, eller hvad man nu kalder det når man får ordre fra en
officer(hvilket vil sige mig, hehe). Det gjorde det hele lidt nemmere. Men tog
alligevel en ordentlig tørn, så vi holdte 30 minutter før tid i dag, for at få
vasket kroppen ordentlig, det er ikke fordi den bliver så behagelig af at være
indsmurt i smøre olie fra top til tå. Men det gik rigtig godt, og vågnede
stille og roligt op. Nu er vi også kommet ind i hverdagens arbejde igen, og det
glæder mig meget, det med dokning var spændene, men tære alt for meget på
kroppen. Vi ligger nu for anker ud for Tanjung Pelepas, og venter på at vi skal
ind d. 6. oktober, så skal der igen containere ombord på Arnold, også skal vi
til Yantian og Hong Kong. Der efter er det over Stillehavet, over til staterne,
også tilbage igen. Wupti så er vi i Japan og jeg vender snuden hjem af. Men ser
nu frem til at komme til Long Beach (LA) og specielt Vancouver i Canada, hvilket
jeg syntes er det bedste sted man kan besøge uden for Danmarks grænser,
befolkningen, naturen osv. er så betagende. Så håber virkelig en dag at jeg
selv kan tage der over og få oplevet landet.
30. september 2008
Det har været en
rimelig hård dag i dag. Havde en træls nat, hvor jeg var oppe og kører stor
lastbil, også en gang her i morges. Men man kan desværre ikke ligge sig syg her
ude, så arbejdede fra 6-17, og har vagten her i nat, så det er perfekt. Der ud
over har vi haft hviletid, og arbejdstid oppe på et møde her ude, da vi mener
vi arbejder alt alt for meget, og vi har faktisk ifølge søloven ret til at
holde fri om søndagen, hvilket ikke bliver overholdt her ude. Så nu må vi se
hvad der sker, hvis vi forsat skal arbejde fra 6-17 hver dag, så kommer jeg
ikke søndag, men skærer de ned så hverdagen hedder fra 6-15, så vil man havde
det fint med at arbejde lidt om søndagen, men som det ser ud nu, så bliver det
svært at holde arbejdsmoralen oppe de sidste 7 uger. Imens jeg har skrevet det
her, har jeg været nede og tage 3 alarmer i maskinen, så det tyder på det
bliver en meget meget lang nat.
1. oktober 2008
Ja natten blev et
sandt mareridt. Havde lidt små alarmer til omkring kl. 20, så var der ro til
jeg skulle på rundering som var fra 22-23, alting så fint og godt ud, så var
faktisk godt tilfreds, og glædede mig til at komme på køjen. Men 15 minutter
efter jeg var kommet op på mit kammer, lød maskinalarmen, inden havde jeg godt
nok hørt at det regnede og tordnede uden for. DA skibet ikke har nogen
containere ombord, så har vandet nemt ved at løbe ned fra lugerne og ned i
lastrummene. Så fra 2315 og til ca. 3 sad jeg på en kontorstol i kontrolrummet
og som min far siger trykkede på knapper. For at tage processen fra starten af,
så starter det hele med at jeg får en alarm, som siger der er vand i en såkaldt
brønd i et lastrum, så ringer jeg op til broen og får den vagthavende til at
sende en matros ud og ned i lastrummet for at se om et er vand eller olie. Når
de så har meldt tilbage at det var vand, så kan jeg så starte et par pumper og
kører det hele ud over siden, også igen melde tilbage til broen når brønden er
tømt. Skibet er som bekendt lidt over
5. oktober 2008
Så blev det søndag,
og endelig en dag hvor vi fik tidligt fri. Vi holdte klokken 12 i dag, hvilket
er første gang. Den anden mester og jeg har kigget lidt i nogle love og
bekendtgørelser og fundet ud af at man søfarende har ret til at holde fri om
søndagen, men vi kan godt holde ud at arbejde lidt. Så arbejde fra 8-12,
dejligt, så resten af dagen har foregået på ryggen med lidt film. Der ud over
stod den på pokeraften, hvilket resulterede ganske godt da jeg løb med sejren.
Ellers så har jeg kigget alle mine timer sammen fra september, og efter jeg har
talt det sammen, så er jeg glad for at vi har fundet ud af at vi har ret til at
holde fri om søndagen. Gennemsnitlig har jeg arbejdet 11,5 time hver dag i hele
september, hvilket giver en arbejdsuge på 80,5 time. Vi ligger stadig for anker
ud for Tanjung Pelepas, og tirsdag morgen skal vi ind og laste containere. Den
8. afsejler vi så igen mod Yantian og der efter Hong Kong. Så endelig er vi på
vej ind i ruten igen.
10. oktober 2008
Så er der ved at
være gang i den igen. Vi har nu haft et par sejldage fra Tanjung Pelepas mod
Yantian, hvor vi ankommer her engang i nat ved 3 tiden, er så heldig at jeg
ikke har vagt. Vi har skiftet hele senior besætningen ud, så nu er der ændret
meget på arbejdstiderne, og det er blevet meget bedre. Regner ikke med at skal
i land før vi engang ankommer til Los Angeles, også i Vancouver i Canada, som
er yndlingsbyen uden for Danmark. Desværre får vi en hel del og lave på
vestkysten af USA i havnene, da der skal trækkes to stempler, der skal skiftes
stempelringe, og et træk tager ca. 12 timer effektiv arbejdstid. Men ellers så
høvler vi der ud af med 80 omdrejninger i minuttet på motoren, hvilket svarer
til ca. 20 knob, det er første gang på denne tur, jeg er med til at sejle så
hurtigt her ombord. Så nu har vi lige to havne ophold her lørdag og søndag,
også er det ellers 13 dage tværs over Stillehavet. Man kan sige meget, men det
er fascinerende at tænke på at man lige krydser så stort et hav, fra en
verdensdel til en anden. Desværre er der også mange ting der skal tænkes på når
i ankommer til USA, de går meget op i alt ombord er 110% i orden, og at man
tænker en hel masse på miljøet, så papirer, og maskindele, skal ændres så det
hele er i orden til USA. Men ellers kan jeg se frem til en dejlig lørdag hvor
jeg skal møde kl. 0800 og har fri igen kl. 15. Hvilket jeg kun var vant til man
gjorde om søndagen. Men søndag har vi kun timer fra 8 – 10 med mindre der
er noget vigtigt at lave, desværre har jeg vagten på søndag, så skal være der
nede fra 8-10 også igen fra 15-16. Der ud over har vi afgang fra Hong Kong ved
21 tiden, så der skal jeg så også der ned, så helt så meget søndag bliver det
desværre ikke.
12. oktober 2008
Så blev det søndag
igen, tiden flyver af sted lige pt. hvilket er ret dejligt. Snakkede i går med
den anden mester om at jeg kunne tage over for ham i nat, da han ellers både
ville have en afgang og en ankomst samme nat. Så kl. 3 i morges ringede
telefonen, og jeg skulle ned og gøre maskinen klar til manøvre. Så inden vi kom
langs i Hong Kong var klokken blevet 7, der efter skulle der køres lidt
reservedele i land, plus vi fik nogle nye dele fra land. Vi gik så til
middagsmad klokken 12, og havde regnet med at nu skulle jeg på køjen bagefter
og lige havde en eftermiddagslur. En af matroserne kom så og sagde at kranen på
dækket ikke virkede, der var sprunget en hydraulik slange, så det skulle lige
skiftes. Så det endte med jeg først fik sovet fra 14 til 17. Nu har jeg så set
lidt film, og fået aftensmad, klokken er lidt over 21, og afgang er 0030, så
her klokken 23 skal jeg ned og gøre klar igen. Så det ender nok med at jeg ikke
er færdig før ved halv tre tiden i nat, men så kan jeg heldigvis sove længe i
morgen. Ellers går det fint, vi har skiftet hele senior besætningen ud, og det
går godt. Nu har vi så 13 dage over Stillehavet, hvor vi så har 3 havne på
vestkysten af USA, før vi så igen sejler tilbage. Vi har desværre fire store
projekter før jeg skal af, der skal skiftes to stempler på hovedemotoren,
hvilket ikke er noget man lige gør på et par timer. Der ud over skal der laves
eftersyn og vedligeholdelse på vores to søvandspumper. Men det skal nu nok gå
fint det hele, for er begyndt at tælle ned, og i dag er der 4 uger og 4 dage
tilbage, så det er jo ingen tid. Men ser frem til at komme hjem og se jer alle
sammen igen.
16. oktober 2008
Tiden flyver
virkelig bare af sted for tiden, syntes ikke jeg er mere end lige stået op før
at jeg igen er på vej i seng. De sidste par dage har vi stillet uret 3 timer
frem, vi er på vej mod USA, så skal tiden jo tilpasses deres tid, og her i
morgen stiller vi så en hel dato. Så vi går fra at have været langt foran jer,
til faktisk at være bagud jeres tid. Nå men ellers går det helt fint her ude,
vi arbejder en hel del, men stadig med job, der kan laves rimelig hurtigt. Der
ud over er vi ved at forberede ankomsten til USA, der er en masse ting der skal
være i orden til når man skal der over, da de er meget strikse med alt. Men må
indrømme og sige at jeg efterhånden går og tæller ned, hvis jeg ikke havde bedt
om en forlænget tur, ja så skulle jeg havde været på vej hjem om 10 dage, men
da jeg har ønsket lidt længere udmønstring pga. ferie, ja så har jeg 28 dage
tilbage i stedet for. Men ser man på det så er vi på vej til Vestkysten af USA,
hvor vi har 3 havne, der efter er det tilbage over Stillehavet til Japan, så ud
over 4 havne ophold, med manøvre, så er det kun hverdags arbejde resten af
turen. Så det er ikke tosset. I Los Angeles, tager de 3 anden gangs sejlende
aspiranter hjem, da der skal være plads til 8 sprit nye aspiranter. Det er
faktisk lidt trist, for man kan noget mere, når det er 2. skib end første, så
vi skal til at lærer dem op helt fra bunden af, det sjove er så at jeg har haft
dem da de gik på Kogtved, da jeg underviste i svømning, så kender dem.
17. oktober 2008
Så blev det endelig
fredag, desværre er det også fredag i morgen, og der har jeg vagt. Men det
passer mig helt fint, for det betyder at jeg har fri både lørdag og søndag, fra
vagten også kun skal have 11 timer over hele weekenden. Nå men ja det går
stadig der ud af for fulde drøn, vi høvler af sted hen over Stillehavet med
omkring 20 knob. Vi har forventet ankomst til Los Angeles d. 24. oktober. Men
af triste ting kan jeg nævne at vores mail system er gået helt ned, så vi får
ikke nogen telexer hjemmefra, samt private emails. Så lige nu er man meget bitter,
for nu kan man virkelig mærke at man er isoleret fra omverdenen. Folk går og
bliver lidt mere irriteret, og man kan ikke lade være med at tænke på at havde
dette firma brugt lidt penge på en permanent internetforbindelse, så kunne man
havde brugt den i stedet for. Prisen for udstyret til at få fast internet
ombord er omkring 250.000 danske kroner, og der efter koster det ca. 8000
kroner om måneden frem over. Desværre har rederiet meldt ud at de ikke har råd
til det i container afdelingen, så det er ikke rart at hører det går skidt for
firmaet. Så lige pt. er vi så helt uden nogen form for privat kommunikation med
jer der hjemme. Vi har dog stadig kontakt med rederiet, men det foregår på
gammeldags maner, med små korte sætninger og koder.
18. oktober 2008
Vagten i går gik
helt fint uden nogen problemer, så det var lækkert. Skibet her er faktisk
begyndt at opfører sig ordentlig, vi har ikke nogen alarmer, ud over dem der er
selvforskyldt. Desværre lige pt. har vi lidt hængepartier med arbejdet ombord,
pga. mangel på reservedel og værktøj. Men ud over det, ja så er det lørdag i
dag, fik dog en alarm lidt over 6, så der stod jeg op og begyndte at arbejde,
man var jo alligevel vågen. De andre mødte så ind klokken 8 som man normalt gør
om lørdagen under denne besætning. Nu er
det så blevet eftermiddag og jeg har fri. I morgen søndag er der 4 timer på
programmet, men vi stiller så også 3 timer frem igen i morgen. Så nu er vi
snart helt rundt på gulvet pga. urstilling. Vi har krydset datolinien så der
var to fredage, og på vej tilbage fra Vancouver mod Yokohama, mister vi så en
dag.
20. oktober 2008
Så gik der igen en
weekend, i går var det lørdag, og havde vagten fra fredag til lørdag, desværre
fik jeg alarm lidt over 6, og bestemte mig så til at gå på arbejde der i stedet
for klokken 8. Så da klokken slog 1500 holdte jeg fri, selv om jeg godt vidste
de andre lige to lidt ekstra. Så fik en god lur i går eftermiddag, og ja i dag
er det søndag. Vi mødte alle klokken 8, og der er en fantastisk stemning i
maskinen, alle kan lave gas med hinanden, selv med
maskinkaptajnen/maskinchefen.
Nå men i dag har vi
stillet tiden 3 timer frem af tre omgange, så da klokken var 10 blev den 11, og
igen fra 13 til 14, også nu her igen til aften fra 19 til 20. Så nu er man helt
rundt på gulvet. Klokken er omkring 22 nu, og burde gå i seng, men man er jo
slet ikke træt, og skal møde klokken 6 i morgen. Så dagen i morgen bliver hård,
speciel fordi jeg arbejder med noget sikkerhedsudstyr der skal være klar til
når vi kommer til LA, og det volder lidt problemer, der ud over roder den anden
mester med vores ene generator, der kommer luft i vores kølevand fra motoren.
Men hvor det er kan vi ikke finde ud af, det er desværre ikke ligesom en bil
hvor man bare skiller det hele ad, og tjekker pakninger. Et enkelt topstykke
vil tage ca. en dag at skifte, og der er så 6 topstykker på den her motor.
Fejlsøgning her ude, er væsentlig mere omfangsrig end på en mindre motor. Nå
men ellers så i Hong Kong fik vi jo vores DTO (undervisnings officer) ombord.
Så han er gået ind i 1. styrmandsvagten i stedet for 1. styrmanden. Han er
nemlig uddannet dual så han ryger i maskinen indtil der er kommet en løsning på
det med generatoren. DTO’en er kommet ombord nu, for at lærer skibet at
kende, samt at få lavet en plan for de nye aspiranter der kommer i LA. Vores
nuværende 3 aspiranter tager så hjem der, hvilket er meget ærgerligt, for man
kan nemt sætte dem ti noget, uden de skal have den store forklaring, de kender
til manualerne, og det meste af det udstyr vi har ombord, når de nye kommer så
skal de trænes op til at kunne det samme, samt de skal undervises i at lave det
såkaldte ”fredagstjek” som egentlig er mesterens arbejde, men som
ikke er vanvittig spændene, og det står man altid for som aspirant. Jeg har
haft min tid som aspirant og lavet utallige fredagstjek, så de får lov at lærer
det.
21. oktober 2008
Syntes tiden lige
pt. går lidt langsom, man får ikke nogen mails hjemmefra, så vi er stadig
isoleret her ude, men har da fået navn på min afløser, og fundet ud af at jeg
skal afmønstre samme tid som den anden mester her ude. Så vi skal flyve sammen
fra Yokohama og til Danmark.
Nå men dagen i dag,
har været en rigtig aktivitetsdag, fik lavet check på vores
arbejdsluftkompressore, der skulle skiftes luftfiltre, og tjekkes drivbælter,
der ud over har jeg rodet med vores sewage anlæg, det er der alt vores
kloakvand fra toiletter, vaskeriet, bade, osv. løber ned. Så fik pillet en
pumpe af og kigget på den, og fandt problemet, så nu er den oppe og kører igen.
Så havde vi lidt øvelser, omkring oliespild. Her i eftermiddags, skulle vi
gennemgå et mindre kursus i klasselokalet, så det var klasseundervisning, som
på skolen, og som altid var det ikke nemt at holde øjnene åbne. Men om to dag
er vi i Los Angeles.
22. oktober 2008
Dagen i dag gik
stærkt, i nat stillede vi en time frem, så det betød vi mødte klokken 8 i dag.
Jeg fik flyttet et stempel som skal skiftes når vi kommer til Los Angeles, men
det gode er at vores 1. mester, mener vi skal havde lavet det færdig lige når
vi kommer ind, således at vi hurtigere kan få tid til at komme i land. Super
fed idé. Så alt skal bare kører perfekt, så vi kan nå i land og kigge lidt.
Dagen i dag er onsdag, hvilket vil sige der normalt er is til dessert til middag,
dette var der også i dag plus hjemmelavede pandekager, så det var lækkert. Har
ellers holdt mig væk fra is og kage, alle dage undtagen søndag, men denne dag
blev det ændret, så man må håbe jeg ikke komme ind i en stime. I nat stiller vi
så sidste time, inden vi skal sejle rundt på vestkysten af USA, det betyder at
i er 9 timer foran os. Desværre har vi en hel del at lave i maskinen, så vi
skal desværre møde klokken 6 i morgen, puha det bliver hårdt. Men det er rart
at tænke på at i overmorgen er vi langs kaj. Vi har faktisk rullet en hel del
hele vejen over Stillehavet, bølgerne var vil omkring de
23. oktober 2008
Endnu en dag er bare
fløjet af sted, vi stillede den sidste time i nat, så nu skal vi ikke skifte
tid mere, før vi er afsejlet fra Vancouver. Jeg har vagt i dag, men det meste
af dagen har vores 1. mester taget vagten, da vi var ved at klargøre det
stempel der skal skiftes her i LA, der ud over var der en lækage på et filter,
der skulle kigges på. Heldigvis var det bare en pakning der skulle skiftes, så
et var hurtigt overstået. Men nu er det hele faktisk klart til at trække
stemplet i morgen, så mødetiden bliver fra 6-10 også har vi fri indtil vi
kommer langs. For så er det arbejdstid, og stempeltrækket skal overstås,
effektivt og hurtigt, så vi kan komme i land i morgen. Nu varer det hellere
ikke længe før der er mobil signal igen, og forhåbentlig kommer der nogen og
kigger på vores Sat-B så vi kan modtage mails hjemme fra igen.
24. oktober 2008
Så ankom vi til Los
Angeles. Vi arbejde kun fra 6 til 12 i dag, men her til aften klokken 18, stod
vi så klar i maskinen igen, der skulle trækkes et stempel, og monteres et nyt.
Vi arbejde til klokken 23, hvor efter vi havde stemplet ude, og det hele
klargjort til montering, men det bliver først i morgen, så dagen starter
klokken 8 også arbejdes der ellers til vi er færdig med monteringen. Men nu vil
jeg på køjen, kan lige nå at få en 7,5 time inden vi skal på den igen, så vi
kan komme i land og ”opleve” lidt, nu kender jeg jo en del steder,
eftersom jeg været her en del gange med Romø Mærsk, samt syv dage med Columbine
Mærsk.
27. oktober 2008
Så er der gået en
hel del dage, vi har overstået stempeltrækket, og det gik fint og smertefri.
Jeg nåede også i land og fik handlet lidt ind, der ud over mødtes jeg med de to
aspiranter, som skulle afmønstre, så der skulle tages afsked med maner, hvilket
resulterede i at vi havde en FANTASTISK lørdag aften i LA, som jeg gerne
fortælle mundtligt en dag ved lejlighed.
Dagen efter var et
søndag, og jeg havde vagten, heldigvis havde 1. mester sagt at vi holdte det
meste af dagen fri, da vi have haft stempeltræk dagen før. Så alle hyggede sig
bare, så film, sov lidt, hvilede efter en hård lørdag. Her til morgen, mandag,
skulle vi afsejle fra Los Angeles, så jeg var nede i maskinen 0130, for at gøre
den klar. Der er bare rigtig langt ud fra LA, så klokken blev 8 før jeg kunne
komme på køjen, her resten af dagen har vi kun lavet lidt småjob.
Men nu er vi på vej
mod Tacoma, hvor vi hiver et stempel mere, også er det slut med de store
arbejdsprojekter, hvilket er rart, eftersom at jeg snart skal hjem.
Juhuu… DA jeg havde en lang ferie inden jeg blev sendt af sted, så
betyder det desværre at jeg får en kort ferie på ca. 3 uger, også skal jeg af
sted igen. Så starten af december smutter jeg til søs igen, og er så hjemme til
skolestart omkring 1. februar 2009. Det er selvfølgelig lidt trist ikke at være
hjemme til jul og nytår, men det er desværre det der hører til det her liv, men
skal også havde sparet lidt sammen eftersom jeg skal tilbage på skolebænken i
to år mere inden jeg er færdig.
30. oktober 2008
Så ankom vi til
Tacoma, det er en lille flække som ligger ved Seattle. Jeg havde vagten i går,
hvilket betyder at jeg skulle havde manøvren ind her i nat. Så efter en dag fra
6-17, gik jeg i seng og sov til omkring halv elleve, hvor efter jeg så var med
på manøvre hele natten. Jeg gik først hjem klokken 8, men det var nu mere fordi
at jeg skal til tandlæge, har problemer med en tand, så nu må vi se hvad de gør
ved den, eller om den bare skal ud. Nu er den 0920 og har stadig ikke fået søvn
siden i går kl. 2230… gaaaab… Men nu skal jeg af sted, så skriver
mere senere.
Lidt over 12 var jeg
tilbage, og de havde ikke tid til at hive min tand ud, så nu skal jeg til
tandlæge når jeg kommer hjem.. ÆV. Æv. Men det må jeg tage til den tid. Nu skal
jeg på køjen er godt nok blevet træt.
1. november 2008
Så sidder jeg på mit
kammer. Vi er færdige med stempeltrækket, og alt gik fint. Nu har jeg så
vagten, var på broen tidligere da man kunne nå internet der fra, men nu sidder
jeg på kammeret da jeg har vagt, og kan ikke nå noget her. ÆV. Ja men altså jeg
har vagt i dag, så kommer hellere ikke i land i dag. Pænt trist. Havde ellers
håbet at komme i land her i Canada, da jeg jo har været her før, og syntes det
er en fantastisk by. Men har fået mine flytider, og navnet på min afløser, som
er en jeg har gået i klasse med. Så det er okay. Så den 13. november klokken
0400 japansk tid så skulle jeg gerne være på vej af skibet, og på vej mod et
hotel i Tokyo. Så nu skal tiden bare flyve af sted...
3. november 2008
Efter en lang afgang
fra Vancouver, så er vi nu på vej over Stillehavet. Manøvren i maskinen tog fra
1830 til 0230, så det var lang tid, også havde jeg alarmer konstant fra 0230,
til jeg blev afløst klokken 8. Så resten af min søndag stod på søvn fra 8 til
12 op og spise middagsmad, hvilket var helt i top, der var røde bøffer,
ovnbagte kartofler, og selvfølgelig is til dessert. Der efter lå jeg på sofaen
i saloonen med den anden mester og så film fra 1230 til jeg gik i seng ved 2030
tiden. I nat stillede vi også tiden tilbage med en time, så har fået 9 timers
søvn i træk, klokken er kun lidt i 6 nu og i skal først møde kl. 8, men kunne
ikke sove mere, så kunne jeg lige stå op og skrive her. Men tager nok lige en
time mere inden jeg står op, men dejligt for en gangs skyld at kunne få sovet
ordentligt ud. Men dagene de flyver af sted nu, og kan bare se nedtællingen går
hurtigere og hurtigere. 10 dage tilbage. Så er dagen overstået, og nej hvor en
herlig dag, jeg har virkelig fået noget fra hånden. Samt fået oplært
aspiranterne i en del ting, så vi spare meget mere tid i maskinen. Der ud over
fortalte maskinchefen og 1. mester at arbejdstiden nu hedder 8 – 17, hvis
vi kan øge effektiviteten, og få mere fra hånden. Så nu prøver vi det, så det
er bare med at klø på. Men ja en dag med masser af arbejde, og folk havde
alligevel tid til at gå og tage gas på hinanden, så har faktisk nydt at være på
arbejde i dag.
4. november 2008
Dagen i dag er bare
fløjet af sted, jeg har vagten i dag, og det er gået fint. Desværre fik jeg
alarm på vores ene kedel. Den er drevet af vores udstødningsgas, og der er så
en reguleringsventil der automatisk sørger for at der er van nok på kedlen.
Denne ventil var gået i stykker, så der måtte laves en hurtig løsning, så vi
byttede den rundt med den fra vores oliefyret kedel. Så lige pt. fungere vores
oliefyret kedel så ikke. Så det skal vi nok bytte rundt på inden vi skal havde
manøvre til Yokohama. Ellers så stiller vi uret tilbage med en time hver nat
til vi rammer Japan, så det giver en times søvn mere hver nat, plus at vi først
møde klokken 8 i stedet for 6, så det er faktisk blevet rent luksus.
7. november 2008
Så blev det fredag,
vi er sprunget d. 6. over da vi er passeret datolinien igen, og nu er vi så
foran jer i tiden. Hele dagen i dag er gået med at oplærer aspiranterne i
ugetjekket, så de selv kan stå for det frem over. Ellers så kan jeg sige at det
er koldt udenfor, alle air condition anlæg er stoppet, for ellers er der næsten
minus grader her inde. Temperaturen er 0 grader udenfor og det blæser en del,
så vi har sne på dækket. Forleden var jeg ude og frostsikre, hvilket betyder at
jeg skal dræne alle typer af vandrør som løber på dækket, for at undgå at vi
springer rør. Så når vi er udenfor, så er det iklædt en stor termokedeldragt,
hue, og forede arbejdshandsker. Men ja dagene går meget hurtigt for tiden, så
det er fantastisk. Vi har lige fået at vie vi først kommer langs i Yokohama ved
0100 tiden d. 13. november, så det betyder at overleveringen til min afløser
kommer til at foregå midt om natten. Men ellers så de 6 aspiranter vi har her
ude nu, dem underviste jeg i svømning i foråret, så det er sgu hyggeligt, og
det giver også meget mere liv her om bord at der er 6 personer mere ombord.
11. november 2008
Kan godt mærke jeg
snart skal hjem af, man er ikke så aktiv så man var i starten. Men jeg får
lavet det jeg skal, og vi er ikke bagud med arbejdet i maskinen. Klokken er
lidt i 7, og jeg skal have vagt for sidste gang i dag, så det bliver en rar
følelse i morgen kl. 8 hvor den er slut.
Nu sluttede dagen så
igen i maskinen, og mangler nu kun lige min rundering her ved 2100 tiden, så er
det slut med vagt, så håber der ikke kommer alarmer i nat, men der har ikke
været nogle problemer i maskinen i over en uge nu, ud over de alarmer vi selv
har lavet. Vi har nu fået telex om at vi bliver hentet klokken 8 d. 13. om
morgenen, og bliver så kørt til lufthavnen. Skal ud og se om de har en ny mobil
i lufthavnen, da jeg har solgt min egen til en her ombord, det kunne ikke andet
end betale sig, så jyden kom op i mig… hehe…
13. november 2008
Så sidder jeg i
lufthavnen i Yokohama, og venter på at der bliver kaldt ud til bording,
desværre er flyveren 3 timer forsinket, hvilket gør jeg kommer væsentlig senere
til Tirstrup end forventet. Æv. Det gode er at jeg rejser sammen med den anden
2. mester fra fra skibet, så vi morer os gevaldigt. Eller det vil sige at der
ikke sker meget her i denne lufthavn. Så nu skal jeg så sidde i flyveren i 11,5
time før vi lander i København, så skal bare på den første flyver imod Århus.
Det træls næsten at være hjemme også skal vente i lang tid i Kastrup lufthavn. Men nu er turen på Arnold slut, min afløser
kom kl. 2 i nat, hvor efter jeg så hav overlevering til ham, så det var helt
fint, så nu kan jeg tage hjem med ro i sindet, og vide at en anden ar alt det
ansvar jeg havde. Det er det gode ved dette job, at man ikke har nogen
bekymringer når man er stået af, da man ved at en anden har overtaget dit job. Så
nu glæder jeg mig bare til at jeg lander i Tirstrup, så jeg kan komme hjem og
slappe af. Men jeg kan glæde mig over at blive hentet i Tirstrup af far og mor.
J