Så kom dagen hvor jeg skal af sted for første gang som uddannet officer, jeg skal ud som 2. mester på Arnold Mærsk.

 

 

Havne

 

Billeder

 

 

 


8. august 2008

Turen startede tidligt 0445 i Stjær, hvor efter den stod på lidt morgenmad med mor og far, hvor efter de kørte mig til Tirstrup lufthavn. Afgang Tirstrup var 0735, efter at havde landet i Kastrup og Frankfurt. Ramte jeg Malaga omkring kl. 17, blev så hentet og kørt til Algesiras, hvor jeg nu befinder mig. Martin som jeg skal overtage fra, ar jeg snakket en hel masse med her til aften, og i morgen lørdag, samt søndag, skal han overlevere til mig, så jeg ved hvad jeg skal gøre og lave.

Besætningen virker ved umiddelbart første indtryk, som en god besætning. Det håber jeg i hvert fald, nu er det første gang jeg er ude som uddannet, og har ansvar. Til dem der ikke ved det er jeg mønstret som 3. mester, og skal bruge de næste par uger i maskinen.

Men nu må det være på tide at få lidt søvn, var trods alt tidligt oppe, og dagen starter tidligt igen i morgen.

 

9. august 2008

Dagen i dag har stået på overlevering fra den tidligere 3. mester, så jeg er blevet sat rigtig godt ind i skibet, håber bare jeg kan huske det hele, ellers har jeg min lille lommebog med mig. Vi forlod Algesiras i aftes, og i dag er vi så både ankommet og afsejlet fra Tanger i Marokko. Nu går turen til Malaga, hvor jeg landede med flyveren i går. Her står Martin af, og jeg har 3. mester stillingen alene. Glæder mig faktisk, og syntes det virker som om det er til at gå til.

 

11. august 2008

I dag rejste Martin hjem, og jeg har overtaget 3. mester kammeret, fra i morgen går jeg ind i vagten. Det vil sige at jeg skal have dag/nattevagt hver 3. dag, men skiber her virker som om det kører rigtig godt, og det er begrænset hvad man får af alarmer, det håber jeg i hvert fald, så man kan få sin nattesøvn. Vi har lige forladt Malaga i dag, og er nu på vej mod Suez Kanalen, hvornår vi lige er der er jeg ikke helt sikker på. Har allerede nu erfaret at når man er i maskinen observere man ikke så meget hvad der sker på dækket. Jeg kan ikke engang sige at jeg har været hele skibet rundt endnu, har endnu ikke sat mine ben på broen. Der er programmeret vedligeholdelse af hele skibet og maskineri, det er de lidt bagud med da vi kom her ud, så det er det primære arbejde indtil vi er kommet med. Maskinbesætningen virker faktisk god efterhånden som man lige kommer ind i en arbejdsrytme, og er meget villige til at hjælpe, samt at komme med vejledning. Så selv om jeg skal have min første rigtige vagt i morgen, så er det ikke fordi man er vildt nervøs, da jeg føler mig rimelig sikker på det man skal som vagthavende, plus at jeg bare kan ringe i tilfælde af at jeg bliver i tvivl om noget.

 

12. august 2008

På skibet er der en vagtplan for mestrene, det vil sige at vi hver 3. dag har vagt i maskinen fra otte morgen til otte morgen dagen efter, som også er skrevet lige oven over. I dag er min den første, så det er faktisk rimelig spændene, dagen er gået fint, har været på rundering i maskinen, checket, målt, drænet, fyldt op osv. for at holde skibet kørende. Lige nu er kl. 2104 og ved ikke om jeg skal tage en time på øjet inden jeg skal på aftenrundering i maskinen eller jeg bare skal holde mig vågen, også se hvor frisk jeg er i morgen. Må indrømme og sige at det faktisk er rimelig hårdt at komme i gang igen, efter at havde holdt så meget ferie, og været så meget i skole. Arbejdsdagen er 0600 – 1700, mandag til lørdag, hvor vi så søndag kun har fra 0800 – 1500. Skibet skal efter Suez Kanalen til Thailand og derefter i dok, hvor der skal laves vedligeholdelse og udskiftning af masse dele. Der efter futter skibet til asien, hvor efter vi sætter kursen mod Europa, har på fornemmelse at efter dokken, vil der komme en del flere alarmer end vi har nu. For lige pt. Kommer der faktisk kun en alarm, hvis man har glemt noget, eller er ved at checke om alarmerne nu virker. Det eneste jeg har lige nu her på mit kammer er 3 blå lamper der lyser, og INGEN røde, hvilket indtil videre betyder at jeg kan sove trygt og godt. Men jeg vil slutte for i dag, har bestemt mig at en halv time på langs ikke vil være helt tosset.

13. august 2008

Havde min første rigtig vagt som vagthavende mester, og må indrømme og sige at jeg nok ikke sov så godt som forventet. Ikke fordi jeg ikke kunne men pga. alarmer. Jeg gik min aften rundering fra 22 – 23, og mente alt var i orden til natten. Lidt over 23 gik jeg i seng, og faldte rimelig hurtigt i søvn, en lille time efter kom den første alarm, tager mit tøj på og går ned og tager alarmen. Kunne konkludere at det var en af de fejl vi får af og til, som kommer og går. Så på køjen igen, der går så en hel time, uden alarm, og må så igen i maskinen, igen fordi en alarm kom og gik i sig selv igen. 2 timer senere kommer der så alarm, denne gang er det så lidt vigtigt, for har åbenbart ikke fået drænet ordentlig på en tank, og fik så high level alarm. Fik tanken drænet, og tjekkede så den magen til om den var top, og ifølge skueglasset var den tom. Gik med ro og mag i seng igen, og en time efter kom der så high level alarm igen, dog på tanken magen til fra før. Kunne så konstatere at skueglasset ikke virkede, og jeg måtte dræne tanken. Tilbage på køjen, her er kl. ca. 4 og jeg er ved at savne at sove lidt. Kvart over 5 starter sirenen igen, og jeg må op igen, ned og ser at der er fejl på en sensor på hovedemotoren, på udstødningstemperaturen, når en sensor kommer med fejl, kan det være fordi den er i stykker og giver forkert signal, eller fordi varmen har ødelagt den. Så går ned i maskinen og tjekker at alt er som det skal være, og det kunne jeg kun konkludere at det var. Da jeg kom tilbage til kontrolrummet var sensoren gået tilbage til normal, så ingen fejl mere. Irriterende, der efter gad jeg ikke gå i seng da vi skal møde kl. 6.

Det var min første vagt, og kun de to tanke jeg fik alarm på var selv forskyldte så det er ikke helt tosset, så næste vagt kan ske at blive alarm fri, dog ser det ud som om vi ankommer til Suez på min vagt her på fredag, så må vi se hvordan det går.

Dagen i dag har stået på en masse check på vores Diesel Generator 2, checket i sig selv tager ikke så lang tid, men mere at finde de ting man skal bruge til det, tager meget meget lang tid at finde, men syntes nu det minder om noget jeg kender. :-) Så i morgen skal jeg gøre det færdigt, også må vi se hvad 1. mester ellers har skrevet mig på til af opgaver. Nu vil jeg i seng og få sovet ud, så jeg er frisk og veludhvilet til endnu en varm og svedig dag i maskinen.

 

14. august 2008

Denne dag gik hurtigt og har intet lavet. Skal kører test på den generator jeg startede med at arbejde på i går, men ja, alt man skal bruge til test af sensorer virker ikke. Men skidt pyt, når tingene ikke er i orden fra skibets side, kan man ligesom ikke gøre så meget ved det. Vi prøvede en masse alarmer på hovedemotoren i dag, både alarmer som får motoren til at stoppe helt og nogen til at få den til at gå ned i omdrejninger. Ellers så har jeg for første gang været ude på dækket, og lige se lidt sollys, desværre kun fordi der var en sensor fejl på en ventil i et lastrum. Ved ikke hvor langt der er ned, men der kan stå 8 containere oven på hinanden i et lastrum under dækket. Ellers sker der ikke så meget, nyder stadig, selv om det er hårdt, varmen tager lidt pusten fra en, men skyldtes nok alt det ferie jeg havde inden jeg tog af sted, det var ikke ligefrem fordi jeg var super aktiv i den periode.

 

16. august 2008

Havde vagt i går og i nat, og må indrømme og sige der er altså mange alarmer her om bord. Så fik vel ca. 2 timers effektiv søvn, hvilket ikke er ret meget. Måtte til at skifte en brænder på vores olie fyret kedel, så det tog lidt tid. Så da jeg fik en alarm kl. kvart over 5 om morgenen, skrev jeg at jeg ville møde kl. 8. Vågnede så fuldstændig bombet og træt ved halv otte tiden, havde slet ikke sovet nok. Heldigvis var det lørdag, så hjalp aspiranterne med lidt hygge tjek, ugentlig tjek af forskellige ting, og fik gjort brænderen som jeg skiftede i nat ren, så den er klar igen, hvis samme problem skulle opstå. Efter middag kl. 1230 havde jeg ikke mere på min liste der skulle laves, og tænkte den er i vinkel, for var virkelig ikke opsat på at lave noget i dag, da jeg manglede lidt søvn.

Men så kom problemet, vi skal nemlig igennem Suez, er vi på vej til lige nu, og der skal vi bruge alle 3 generatorer. På den ene af dem var der så en pumpe til indsprøjtningen på den ene cylinder sat sig fast, så den skulle skiftes, inden vi holdte fyraften. Så fik en aspirant til hjælp også kørte det ellers der ud af, lidt før 15 kaffen have vi fået afmonteret pumpen, og gjort klar til den nye. Men der kom så et par så problemer under monteringen, og da vi så næsten var færdige, havde jeg overset en detalje, hvilket gjorde vi måtte skille det hele ad igen. Havde regnet med at være færdig før 17, det er lørdag så der er rigtig god mad. Men vi havde knoklet hårdt i meget varme omgivelser, så min krop var helt ødelagt til aftensmaden, så kunne ikke få en bid ned, nok også fordi vi endnu ikke var færdige. Men så fik jeg lige to colaer, selv om jeg havde lovet mig selv ikke at drikke sodavand, men skal love for at det virker. Fik masser af energi, så vi arbejdet effektiv til kl. 20, hvor vi så var færdige. Dejligt. Så op og i bad, og slappe af, i morgen er et søndag og dagen er ikke så lang kun fra 8-15. Men nu har jeg mulighed for at få søvn fra halv elleve til halv otte, så det vil jeg benytte.

 

19. august 2008

I dag er det Peter’s fødselsdag, så tillykke med det. J

Havde vagt i går og i nat. Jeg gik i seng kl. 18 for at være sikker på at få noget søvn, syntes jeg følte mig meget udkørt. Stod op ved 22 tiden, for at gå en rundering i maskinen, for at sikre at alting kørte som det skulle, hvilket det gjorde. Så ved 23 tiden var jeg tilbage i mit kammer, og var fuldstændig væk til vækkeuret ringede kl. 0545, undrede mig meget da der ingen alarmer havde været i løbet af natten, fantastisk en hel nat uden alarmer, og masser af søvn.

I øjeblikket er jeg i gang med at overhale en separator i maskinen sammen med vores ukrainske 2. mester, det går stille og roligt frem af. Men der mangler en masse her ude, man er meget irriteret over at det værktøj man skal bruge ikke er ombord, hvilket vanskeliggøre det en del.

Så vi er gået til vores 1. mester en del gange, da vi ikke vidste hvad vi skulle gøre fordi værktøjet ikke er til stede. Flere gange har vi måtte bruge en hammer og en del vold, efter anvisninger fra 1. mester, selv om man ikke altid er enig om hvordan man vil gøre tingene, så er det bedst at gøre hvad en over en selv siger. Men det vænner man sig til.

Lige pt. er vi på vej igennem Røde Havet, og det er VARMT. Vandtemperaturen er 32 grader, så det betyder at alt i maskinen er varmere end 32 grader, luften i maskinen er omkring de 40+, hvilket gør man drikker en masse vand, og ikke mindst cola, for at få noget sukker til at holde sig kørende med. Gudskelov havde vi båd/brand/mob øvelse i dag, hvilket gjorde vi kom lidt lettere igennem dagen, det giver lidt afveksling.

 

20. august 2008

Jeg syntes dagene går meget hurtig her ude, selv om dagene i maskinen af og til, godt kan virke lange. Vi er kommet ud af Røde havet, og er nu på vej mod Thailand, desværre er ankomsten til Thailand og dokning i Singapore blevet rykket flere gange, så nu skal vi først i dok d. 18. september, og vi ved endnu ikke hvornår vi skal til Thailand, så vi ligger og sejler med 40 omdrejninger og går 9-10 knob, selv de store super tankere overhaler os. Svare vil lidt til at kører i en Ferrari, også blive overhalet af en cykel. Der går nok ca. 3 uger før vi ser land igen, så der sker absolut ikke det helt store, så tvivler også på at vores schedule kommer til at holde, desværre den passede mig ellers perfekt. Ellers så har den ukrainske mester og jeg har været i gang med en større overhaling på den ene af vores separatorer, både ham og jeg er ikke helt 100 på hvordan den skilles ad og samles igen. Men det ser ud til at vi kan nå at være færdig i morgen, der ud over har jeg sammen den ene af de to aspiranter der er i maskinen samlet en fuel pumpe til vores generatorer.

 


21. august 2008

Glemte faktisk en ”sjov” lille hændelse i går, vi gik nede i separator rummet og arbejdede, havde lagt mærke til at en af polakkerne gik og svejsede hist og pist. Da jeg så kom ud i rummet hvor hovedemaskinen er placeret, syntes jeg det så ud som om at der kom vand løbene ned af skottet, hvorefter jeg drejede mig 180 grader og kunne konkludere at vores water mist(vandtåge), var blevet aktiveret, og det fossede ud med vand. Det bruges til slukning af brand, og en af sensorerne reagerede åbenbart på at han svejsede, så der var vand over alt i maskinen, dejligt kølende. Nå men i dag har jeg vagt igen klokken er 2121, og jeres tid er 2001, vi er ved at stille tid, det gøres hver 4 timer i løbet af natten, hvor den sættes frem med 20 minutter af gangen, for at de tre navigatører får lige lange vagter. Jeg mister så en times søvn i stedet for, og det er fantastisk efter som jeg mødte kl. 6 og min arbejdsdag bliver på 14,5 time. Dette er hvis jeg ikke får alarmer her i nat, så jeg krydser fingrer. Ellers så blev vi færdige med separatoren, så nu kører den igen. Der ud over så her efter aftensmad har vi forøget vores hastighed pga. at vi lige nu er på vej igennem et pirat område. Vi har stadig ikke fået noget tidspunkt hvor vi skal være i Thailand, og heller ikke hvornår vi skal i dok, så den plan jeg har lagt ud på min hjemmeside holder sandsynligvis nok ikke.

 

22. august 2008

Ja, mit nat gik ikke som forventet. Havde vagten i går, og arbejde 14,5 time. Vores kærer 1. mester havde så sat mere varme/damp på en tank, for at få noget vand til at fordampe, det havde han bare ikke fortalt mig, så måtte op to gange i nat. Der ud over satte vi også lige uret en time frem, så der var intet søvn til mig. Var færdig i maskinen ved 2330 tiden, også bruger man næsten en time på at falde i søvn. Så fik lige en time, før alarmen på tanken kom, at temperaturen var for høj, ned og ændre alarm grænsen, også tilbage på køjen. En time senere kom den så med alarm igen, og denne gang tænkte jeg så at jeg hellere måtte finde tanken, og skrue ned for dampen til den. Men kunne ikke finde den, og da klokken var ved at være 6, hvor de andre mødte, så ventede til 1. mester kom, så han kunne svare mig på hvor ventilen sad, hvor han så gi til bekendelse og sagde det var ham der havde justeret den, så jeg havde fået alarm. TAK.

Nå men snakkede så med ham og fortalte jeg havde måske fået en 2-3 timer effektiv søvn, hvor efter han sagde du kan lige gå op og sove her fra 6 – 8. Nævnte så vores hviletids bestemmelser, hvor efter han ikke direkte sagde at de bare skulle omgås, men noget i den retning. Hvis min hviletid skulle havde været overholdt skulle jeg være mødt kl. 12 igen, så blev ligeglad og stod så op kl. 10 i stedet for, stadig fuldstændig træt og ikke frisk i hovedet, hvilket jeg også har kunne mærke på min effektivitet i dag, har kort sagt ikke lavet en meter, for har ikke kunne overskue det. Men det er hans valg. Ellers så går det stille og roligt, alt det værktøj og reservedele vi skal bruge mangler, så jeg er ved at få spat, og er begyndt at smide ALT det ud der ikke virker, der ud over skal vi reparere det der går i stykker hvilket også er logisk nok, men vi skal bruge gamle dele, for at spare, så det er til at få et føl af. Heldigvis har jeg fået noget at sige, så hvis der er nogen der mangler en del i maskinen eller et værktøj, så får de nyt. Det var lige dagens aggressioner.

Vi ligger stadig og tøffer med 9 knob, det er virkelig kedeligt, der er over 3 uger til vi skal være i Thailand, datoen hedder lige nu d. 8. september, så det er tæt på at jeg ikke når til Europa når jeg skal afmønstre.

 

24. august 2008

Så er det hvis blevet tid til en lille anekdote her ude fra. I går aftes have vi gril aften, hvilket var yderst vellykket, så vi sad uden for og grillede i et dejligt vejr her i det indiske ocean. Vi får dønninger ind agten fra, hvilket gør at skibet ruller en del, og man skulle ikke tro det var muligt på denne størrelse skib. Man kan dog også kun mærke det fra side til side, så man sover godt om aftenen, har det helt fint med at det gynger så længe det kun er sidevers. Arbejdsdagen hedder normalt 8 – 15 i maskinen om søndagen, men jeg har igen vagt, så der hed det fra 8 – 1730, plus jeg har en time igen her kl. 22-23, hvor jeg skal ned og rundere, der skal det hele helst være i orden, så man kan få en god nat søvn. Men indtil videre tegner det lyst, syv-ni-tretten og bank under bordet. Troede ikke man kunne få spat af at sejle, men der sker virkelig intet. Der er stadig 3 uger til vi kommer til Thailand, historien om hvorfor vi ikke skal sejle hurtigere mod Laem Chabang er faktisk at de lodser som skal hjælpe til med at få skibet i havn, og fortøjet ikke har papir på at de må guide så stort et skib som Arnold ind i havnen, så de er på kursus lige pt.

Så det bliver spændene at se om skibet kan være der, vi skal bare af med alt hvad vi har af last, også skal vi ligge for anker indtil vi skal i dok.

 

30. august 2008

Så har vi fået lidt planer for hvor skibet skal hen, så d. 2. september skal vi ankomme til Singapore, dog kun for anker, da vi skal have ordnet nogle papir. Der efter skal vi til Laem Chabang i Thailand, og det er stadig d. 8. september vi skal være der. Så går turen til Singapore igen, hvor vi skal i dok, d. 18. september, her efter ved vi ikke hvad der sker.

Men i maskinen går det faktisk ret så godt, er endelig kommet op i tempo, med at få noget fra hånden, ligeledes er de fleste andre, de fire aspiranter vi har ombord, er ude på for anden gang, så dem kan man helt sikkert overlade en del til, hvilket aflaster os andre en del.. hehe…

Nå men det går faktisk så godt, at vi næsten er forud for vedligeholdelses programmet, så nu har vi tid til at lave småting. Hvilket faktisk har gjort at skibet den sidste uges tid faktisk har kørt uden alarmer, bortset fra de selvforskyldte. I dag er det lørdag, og jeg har vagt. Den er lidt over 17 og sidder nu og skriver lidt her til, om lidt skal jeg ned og have lørdagsmiddag, så den står på 3-retters menu, vender tilbage og skriver om maden... Bon Appetit…

Nå den stod så på røget laks med hjemmelavet ciabatta brød, der efter oksetornodos, med pommes og sov… lækkert.. også til dessert kirsebær trifli. Så det var ikke tosset, nu skal jeg så lige se et par afsnit af Matador, også skal jeg lige på min sidste rundtur i maskinen inden jeg skal i seng.

 

31. august 2008

Så er en ”hård” arbejdsdag fra 8-15 overstået, var så heldig kun at have en alarm kl. 0130, som jeg kan takke 1. mester for. Ellers fik jeg en rigtig god nattesøvn, tror det har hjulpet at tale pænt til skibet. Nå men ellers så er vi ved at være i Mallaca strædet, så i morgen skulle der gerne være land i sigte, og måske mobil signal. Dagen i dag har stået på hygge opgaver, så som at tætne et par håndvaske, lave papir arbejde, da det er sidste dag i måneden, også har jeg rodet med et lokum på F-dækket, som lige skulle afsluttes. Vores elevator har ikke virket i snart en uge, så vi får løbet på trapper. Så når maskinalarmen lyder på kammerat så skal man lige løbe ned af trapperne fra E-Dæk til A-dæk, og der fra yderligere 3 etager ned. Man har 3 minutter til at nå der ned inden der kommer general alarm, hvilket vil sige at alarmen går i hele skibet. Så det er hurtigt op af køjen, også ellers løbe 8 etager ned. Det har dog også resulteret i at jeg har tabt 2 kg. Siden jeg kom ombord, det skader nu hellere ikke.

 

2. september 2008

Der er land i sigte, og endda tæt på. I dag havde jeg min første ”ankomst”, det vil sige at jeg havde vagten i maskinen da vi skulle smide ankeret. Så det var faktisk ret fedt, for det gik udmærket. Ellers har vi rodet med udstødningsrøret i maskinrummet fra hovedmotoren, der er ved at falde et stykke isolering af, som skal sættes fast igen. Det eneste problem er at diameteren på røret vil er omkring 2 m. og det er i 10-15 meters højde, så vi går og roder lidt med nogle Storm P. løsninger, men stadigvæk safety first. Ellers kan nævnes at vi nu ligger stille for anker indtil på torsdag, hvor efter turen går til Laem Chabang i Thailand, vi skal være der d. 8. september. I morgen skal vi en tur på udflugt in i hovedmotoren, og tjekke lejerne ved krumtapakslen, så vi skal iføres nogle flotte hvide olieafvisende dragter, også ellers på udflugt ind i mørket. Så dagen i morgen skal nok blive en udfordring, samt en hård dag. Syntes tiden går meget hurtig, og helt utroligt jeg snart har været ombord i 4 uger, så der er faktisk kun 7 uger til jeg igen skal betræde dansk jord. Det er sjovt når man er hjemme, så savner man virkelig at komme her ud, og når man så er her ude så savner man det hele der hjemme, min dejlige familie, og ikke mindst alle vennerne, som efterhånden er spredt ud fra Nordjylland og helt til Afghanistan lige i øjeblikket, og må indrømme og sige jeg ikke selv er et hak bedre eftersom jeg er i Singapore nu. Men hvad vi har det godt, og det er vigtigst.

 

5. september 2008

I går var vi så heldige at få en taxibåd ud til skibet, så vi kunne komme i land og kigge lidt. Så jeg var i Singapore fra omkring kl. 19 til 23, vi fik kigget os lidt omkring og var i et kæmpe indkøbscenter, er på jagt efter en speciel antenne til trådløst netværk, så man kan nå noget når man ligger i havn. Men det endte med at vi fik en hygge aften i stedet, på en ganske hyggeligt sted, vi var en del af sted, men endte med at gå sammen med 3 aspiranter og vores høker. Så endnu en gang har jeg oplevet Singapore, hvilket ikke er helt tosset, byen er flot og ikke mindst ren, man får en bøde på 500 Singapore dollar, hvis man smider et stykke tyggegummi, hvilket svarer til ca. 1800 kr. Det kunne vi godt lærer noget af der hjemme. Dagen i dag har været rimelig lang, vi mødte dog først kl. 8, men alligevel har tiden været rigtig lang til vi fik fri kl. 17. I morgen lørdag har vi mulighed for at komme i land igen, men tror nu jeg bliver ombord, trænger efterhånden til at få noget søvn.

 

7. september 2008

Så blev det søndag, og er du gal den var tiltrængt. Havde vagt i fredags, og natten til lørdag, bød på alarmer konstant, så fik måske 2-3 timers søvn, også op lørdag arbejde fra 8 – 17. Bestemte mig så til at gå i land alligevel, så vi tog med shore båden ind til Singapore kl. 18, der efter tog vi ind i et stort elektronik center, da jeg er på jagt efter noget speciel antenneværk, så man evt. bedre kan nå internet forbindelser når man ligger tæt ved byen. Men fandt desværre ikke det jeg skulle bruge, men til gengæld købte jeg for den sølle pris 90 kr. et mini anlæg med subwoofer og to satelitter, utroligt de kan lave det til de her penge her ude. Vi fik shoppet lidt af hvert også tog vi ned til den kendte flod her i Singapore med alle de flotte udendørs restauranter og bar, her endte jeg sammen med 3 aspiranter, hvilket resulterede i yderst fornøjelig aften, kl. 24 blev vi så hentet med shorebåden og sejlet tilbage til skibet. Så ingen søvn fredag til lørdag, og en tur i Singapore lørdag til søndag, også ellers arbejde hele dagen i dag. Efter aftensmaden fik vi en del af senior besætningen med op og spille bordfodbold og se film i biografen, der er efterhånden ved at være en rigtig fin social aktivitet her ude, det trængte der også til.

I morgen mandag har vi afgang her fra Singapore også er det ellers mod Thailand, det bliver ikke på denne tur jeg kommer så langt rundt faktisk. Men nu vil jeg slutte af, klokken er blevet 1949, og jeg vil i seng og få en god lang nattesøvn, inden arbejdet igen kalder i morgen kl. 0600.

 

9. september 2008

Vi havde afgang fra Singapore i går, og jeg var så heldig at få min første afgang i maskinen. Det gik rimelig godt i forhold til at det var min første gang, startede op sammen med en aspirant. Så inden at jeg kunne forlade maskinen, da alt skal op og kører på vores tur til Thailand, vi skal blandt andet havde produceret en hel del ferskvand, så vi har nok til vores dokophold. Så klokken blev halv otte inden jeg kunne holde fri, og det vi så sige at jeg skulle ned og rundere maskinen kl. 2200-2300, samt jeg fik to alarmer om natten, man bare kan kigge på og sige nå, også gå tilbage i sin seng. Har ikke haft den mest aktive dag i dag, men har da fået lavet det jeg skulle, hver morgen er der en arbejdsseddel, om hvad der skal laves i maskinen og hvem der skal gøre det. Der ud over er jeg i gang med noget e-learning af et program firmaet har sendt ud vi skal lærer og bruge. I forhold til firmaet er så stort, så skulle man tro at det var en folkeskole klasse der har lavet det vi skal gennemgå, i forhold til det pc program vi skal lærer at bruge. Så ikke nok med at det ikke fungere som det skal, så er det også lavet så landtrukken og kedeligt som noget kan være, så endte med at falde i søvn på en stol i vores IT-café, så nu må vi se om jeg får taget mig sammen og får det gennemført i morgen. I øjeblikket sejler vi med tomme containere og ikke andet, i Thailand vil de losse hele skibet, så det er helt tomt til når vi skal i dok. For så at have noget vægt med til at holde skruen under vand, fylder vi alle vores ballast tanke med havvand, vi kan have omkring 35000 tons ballast vand ombord, for at sammenligne det med noget og dem som har fulgt med før, så kunne Romø Mærsk den lille tanker laste 30000 tons, bare for at sammenligne størrelsen. Men det er lidt en meget uvirkeligt tal, at skulle forholde sig til 35000 tons vand. I nat stille vi urene en time tilbage, fordi de kører en time bagud i forhold til Singapore, så det giver en times mere søvn, juhuu. Desværre stiller vi en time tilbage når vi så skal sejle tilbage til Singapore igen, hvor vi nok endnu en gang skal ligge for anker inden det bliver tid for os til at komme ind i dokken, som vi endnu ikke har fået fast dato omkring. Men er nu mest spændt på hvilken rute vi går ind i efter dokken.

 

12. september 2008

Så gik der endnu et par dage, her i forgårs fik maskinskade på den ene af vores motorer til vores generator, der pissede vand ud af motoren. Så det blev til 1,5 dag kun arbejde med at skifte et topstykke, der var røget en toppakning. Det er ikke bare lige at skifte på sådan en motor, selve topstykket vejer alene lige omkring 400 kg. Det skal så siges at det kun er er for en enkelt cylinder. Ellers så har vi endelig fået ruten for skibet efter dokning, så jeg skal lige med en tur rundt i asien, så over Stillehavet til USA, Canada også tilbage til Japan, hvor jeg er blevet lovet at jeg kan afmønstre d. 13. november, det er godt nok lidt længere end forventet, men har selv ønsket det. De sidste 4 dage har mine arbejdsdage været på minimum 12 timer, så kan virkelig godt mærke på kroppen at den er ved at trænge til lidt hvile. Så i dag og i morgen, skal der soves.

 

22. september 2008

Vi har ligget i dok siden d. 17. september, og der er knald på.. Meget endda, den står på arbejde som minimum fra 6-1730 hver dag, og nogen dage meget mere. Jeg lærer en masse omkring skibet, og får en masse erfaring. Det er fascinerende at se skibet ligge på træpinde her i dokken.

 

26. september 2008

Tillykke med fødselsdagen farfar J

 

27. september 2008

Så kom dagen vi alle her ombord har ventet på, vi er her til morgen sejlet ud af dokken. Tiden har været hård, og ikke alle dage er gået som forventet. Igennem tiden fra d. 17. september har der været jeg ved ikke hvor mange hundrede personer ombord, og skilt dele ad, hvilket faktisk får hele maskinrummet til at ligne kaos, da alt er skilt ad alle steder. Man går så og sørger for at de har de dele de skal bruge, samt overvåger om tingen går som de skal, hvilket ikke altid er lige nemt. Tror mange af dem ikke har den fjerneste idé om hvordan de ting de skiller ad virker, men bare har fået at vide de skal skifte en eller anden del. Jeg var så heldig at tage mig tid til at tage en tur i dokken, sammen med den anden 2. mester, det er virkelig fascinerende at se hvor stort skibet egentlig er når der ikke er noget vand omkring det, også at det kun er stillet på et par ”træpinde”. Ellers så har vi nået alt det der skulle nåes, og her til morgen tog jeg så skibet ud af dokken i maskinen, meget spændene eftersom mange af tingene havde været skilt ad. Vi lagde os så ud til anker og stoppede hovedmotoren af. Alt gik faktisk virkelig godt, kun et par små fejl. Indtil jeg opdagede vand bare komme fossende oppe fra, maskinen går faktisk helt fra bunden af skibet og op til dækket under broen. Vi troede det var regnvand, som var løbet baglæns igennem udstødningen, og da jeg er mindst var jeg selvvalgt. Det skal siges at det var udstødningen efter turboladerne, man kravler så ind i et rør, hvor ens bil kunne kører igennem uden at blive set. Man kommer så til afgangsiden fra den første turbolader, og der er vel et rør på ca. 1 m. som bare går lodret ned, og da vi har tre stykker, så var der lidt at se til. Men til alt held var der intet vand der inde. Maskinchefen fandt så et stoppet dræn, så det var det hele, heldigvis.

Men nu ligger vi så til anker ud for Singapore, vi skal være i Tanjung Pelepas d. 6. oktober, så nu er det snart ud og sejle igen. Om 7 havne så skal jeg hjem.

 

29. september 2008

Tiden går stærkt nu, syntes jeg i hvert fald. Havde en rigtig dårlig vagt her i forgårs, så var ret så træt i dag, og gjorde det ikke bedre da jeg kommer ned i kontrolrummet kl. 6 og ser at vi skal lave tjek af krumtapslejer, samt opmåling af skævhed på krumptappen. Jobbet i sig selv lyder ikke hårdt, men da maskinen er 5 etager høj, og man skal kravle rundt inde under krumtappen, for at måle op, så bliver det hårdt. Heldigvis har vi to super fine aspiranter i maskinen, som gjorde en kæmpe indsats, eller hvad man nu kalder det når man får ordre fra en officer(hvilket vil sige mig, hehe). Det gjorde det hele lidt nemmere. Men tog alligevel en ordentlig tørn, så vi holdte 30 minutter før tid i dag, for at få vasket kroppen ordentlig, det er ikke fordi den bliver så behagelig af at være indsmurt i smøre olie fra top til tå. Men det gik rigtig godt, og vågnede stille og roligt op. Nu er vi også kommet ind i hverdagens arbejde igen, og det glæder mig meget, det med dokning var spændene, men tære alt for meget på kroppen. Vi ligger nu for anker ud for Tanjung Pelepas, og venter på at vi skal ind d. 6. oktober, så skal der igen containere ombord på Arnold, også skal vi til Yantian og Hong Kong. Der efter er det over Stillehavet, over til staterne, også tilbage igen. Wupti så er vi i Japan og jeg vender snuden hjem af. Men ser nu frem til at komme til Long Beach (LA) og specielt Vancouver i Canada, hvilket jeg syntes er det bedste sted man kan besøge uden for Danmarks grænser, befolkningen, naturen osv. er så betagende. Så håber virkelig en dag at jeg selv kan tage der over og få oplevet landet.

 

30. september 2008

Det har været en rimelig hård dag i dag. Havde en træls nat, hvor jeg var oppe og kører stor lastbil, også en gang her i morges. Men man kan desværre ikke ligge sig syg her ude, så arbejdede fra 6-17, og har vagten her i nat, så det er perfekt. Der ud over har vi haft hviletid, og arbejdstid oppe på et møde her ude, da vi mener vi arbejder alt alt for meget, og vi har faktisk ifølge søloven ret til at holde fri om søndagen, hvilket ikke bliver overholdt her ude. Så nu må vi se hvad der sker, hvis vi forsat skal arbejde fra 6-17 hver dag, så kommer jeg ikke søndag, men skærer de ned så hverdagen hedder fra 6-15, så vil man havde det fint med at arbejde lidt om søndagen, men som det ser ud nu, så bliver det svært at holde arbejdsmoralen oppe de sidste 7 uger. Imens jeg har skrevet det her, har jeg været nede og tage 3 alarmer i maskinen, så det tyder på det bliver en meget meget lang nat.

 

1. oktober 2008

Ja natten blev et sandt mareridt. Havde lidt små alarmer til omkring kl. 20, så var der ro til jeg skulle på rundering som var fra 22-23, alting så fint og godt ud, så var faktisk godt tilfreds, og glædede mig til at komme på køjen. Men 15 minutter efter jeg var kommet op på mit kammer, lød maskinalarmen, inden havde jeg godt nok hørt at det regnede og tordnede uden for. DA skibet ikke har nogen containere ombord, så har vandet nemt ved at løbe ned fra lugerne og ned i lastrummene. Så fra 2315 og til ca. 3 sad jeg på en kontorstol i kontrolrummet og som min far siger trykkede på knapper. For at tage processen fra starten af, så starter det hele med at jeg får en alarm, som siger der er vand i en såkaldt brønd i et lastrum, så ringer jeg op til broen og får den vagthavende til at sende en matros ud og ned i lastrummet for at se om et er vand eller olie. Når de så har meldt tilbage at det var vand, så kan jeg så starte et par pumper og kører det hele ud over siden, også igen melde tilbage til broen når brønden er tømt. Skibet er som bekendt lidt over 350 meter, og 42 meter bredt, hvilket giver et kæmpe areal til at samle vand. Så selv om min nat var lang i maskinen, var jeg glad for jeg ikke var matros og skulle ud i regnen 8 etager ned i lastrummet og se om der er vand i brønden. Så fik da lige lidt søvn til halv fem, hvor jeg igen kunne gå ned og lænse vand overbord. Da de andre mødte ind kl. 6 sagde jeg at jeg gik op og sov, og at jeg stillede alarmen over til 1. mester. Men det tog mig lang tid at falde i søvn, og da jeg endelig var faldet i søvn, kom der en general alarm, hvilket vil sige at jeg som mester skal møde i kontrolrummet, som jeg gjorde. Og fandt ud af at de ikke lige havde haft tid til at svare alarmen hurtig nok, og hele skibet bliver så alarmeret. Nå tilbage på køjen, men det er ikke nemt at sove når det er helt lyst uden for. Klokken 12 gik jeg ned og spiste og gik så i maskinen lidt over 12. Lige som jeg træder ind i kontrolrummet går maskinalarmen igen, og jeg ser det er en brandalarm, jeg ringer så til broen og siger at jeg lige tjekker det, da jeg kan se alarmen kommer fra vores forvarmer til vores heavy fuel olie, da jeg kommer i nærheden af forvarmeren, er der røg ud over det hele, og jeg ser så det fosser ud med 130 grader varmt olie. Hurtigt får jeg ringet til broen og sagt det ikke er brand men fuel lækage, så til kontrolrummet, hvor efter maskinchefen så kommer ned, og beder mig om at slukke for de to pumper vi har der kører til at føde hele vores system med fuel olie. Hvilket så resultere i at vi får totalt blackout, og nødgeneratoren starter ikke op, så der er bare sort i maskinen, og jeg mener HELT sort. Mig og den anden 2. mester får så fundet folk i maskinen og får dem med op, da vi så kommer op til nødgenerator rummet sker der ikke så meget. Vi sætter den så over i lokal, og starter den manuelt ved hjælp af hydraulik tryk, og hurra der kom lys. Her efter var så stille at lade det være lidt til olie trykket var faldet, så vi kunne komme ned og se hvad der egentlig var sket. Vi kunne så konstatere at det var en pakning der var sprunget pga. værftsfolkene ikke havde strammet den ordentlig til. Der efter fik vi startet en almindelig generator op igen, så vi kunne få det hele tilbage til normal, og komme i gang med at se på skaderne. Alle mand blev tørnet til også var et ellers i gang med kost og spand, og klude for at få olien tørret op. Der ud over fik vi skiftet pakningen og lukket det hele til igen. Så absolut en spændene dag, eller ikke. Alt for lidt søvn, også en meget aktiv dag, hvor det endte med at jeg var i maskinen til her k. 21. Men nu er det hele tilbage til normalt, og i morgen øder jeg klokken 8, ellers så bliver der endnu flere problemer i min hviletid end der allerede er. Men skulle undre mig meget om de ikke ringer kl. 6 og spørger hvor jeg bliver af.

 

5. oktober 2008

Så blev det søndag, og endelig en dag hvor vi fik tidligt fri. Vi holdte klokken 12 i dag, hvilket er første gang. Den anden mester og jeg har kigget lidt i nogle love og bekendtgørelser og fundet ud af at man søfarende har ret til at holde fri om søndagen, men vi kan godt holde ud at arbejde lidt. Så arbejde fra 8-12, dejligt, så resten af dagen har foregået på ryggen med lidt film. Der ud over stod den på pokeraften, hvilket resulterede ganske godt da jeg løb med sejren. Ellers så har jeg kigget alle mine timer sammen fra september, og efter jeg har talt det sammen, så er jeg glad for at vi har fundet ud af at vi har ret til at holde fri om søndagen. Gennemsnitlig har jeg arbejdet 11,5 time hver dag i hele september, hvilket giver en arbejdsuge på 80,5 time. Vi ligger stadig for anker ud for Tanjung Pelepas, og tirsdag morgen skal vi ind og laste containere. Den 8. afsejler vi så igen mod Yantian og der efter Hong Kong. Så endelig er vi på vej ind i ruten igen.

 

10. oktober 2008

Så er der ved at være gang i den igen. Vi har nu haft et par sejldage fra Tanjung Pelepas mod Yantian, hvor vi ankommer her engang i nat ved 3 tiden, er så heldig at jeg ikke har vagt. Vi har skiftet hele senior besætningen ud, så nu er der ændret meget på arbejdstiderne, og det er blevet meget bedre. Regner ikke med at skal i land før vi engang ankommer til Los Angeles, også i Vancouver i Canada, som er yndlingsbyen uden for Danmark. Desværre får vi en hel del og lave på vestkysten af USA i havnene, da der skal trækkes to stempler, der skal skiftes stempelringe, og et træk tager ca. 12 timer effektiv arbejdstid. Men ellers så høvler vi der ud af med 80 omdrejninger i minuttet på motoren, hvilket svarer til ca. 20 knob, det er første gang på denne tur, jeg er med til at sejle så hurtigt her ombord. Så nu har vi lige to havne ophold her lørdag og søndag, også er det ellers 13 dage tværs over Stillehavet. Man kan sige meget, men det er fascinerende at tænke på at man lige krydser så stort et hav, fra en verdensdel til en anden. Desværre er der også mange ting der skal tænkes på når i ankommer til USA, de går meget op i alt ombord er 110% i orden, og at man tænker en hel masse på miljøet, så papirer, og maskindele, skal ændres så det hele er i orden til USA. Men ellers kan jeg se frem til en dejlig lørdag hvor jeg skal møde kl. 0800 og har fri igen kl. 15. Hvilket jeg kun var vant til man gjorde om søndagen. Men søndag har vi kun timer fra 8 – 10 med mindre der er noget vigtigt at lave, desværre har jeg vagten på søndag, så skal være der nede fra 8-10 også igen fra 15-16. Der ud over har vi afgang fra Hong Kong ved 21 tiden, så der skal jeg så også der ned, så helt så meget søndag bliver det desværre ikke.

 

12. oktober 2008

Så blev det søndag igen, tiden flyver af sted lige pt. hvilket er ret dejligt. Snakkede i går med den anden mester om at jeg kunne tage over for ham i nat, da han ellers både ville have en afgang og en ankomst samme nat. Så kl. 3 i morges ringede telefonen, og jeg skulle ned og gøre maskinen klar til manøvre. Så inden vi kom langs i Hong Kong var klokken blevet 7, der efter skulle der køres lidt reservedele i land, plus vi fik nogle nye dele fra land. Vi gik så til middagsmad klokken 12, og havde regnet med at nu skulle jeg på køjen bagefter og lige havde en eftermiddagslur. En af matroserne kom så og sagde at kranen på dækket ikke virkede, der var sprunget en hydraulik slange, så det skulle lige skiftes. Så det endte med jeg først fik sovet fra 14 til 17. Nu har jeg så set lidt film, og fået aftensmad, klokken er lidt over 21, og afgang er 0030, så her klokken 23 skal jeg ned og gøre klar igen. Så det ender nok med at jeg ikke er færdig før ved halv tre tiden i nat, men så kan jeg heldigvis sove længe i morgen. Ellers går det fint, vi har skiftet hele senior besætningen ud, og det går godt. Nu har vi så 13 dage over Stillehavet, hvor vi så har 3 havne på vestkysten af USA, før vi så igen sejler tilbage. Vi har desværre fire store projekter før jeg skal af, der skal skiftes to stempler på hovedemotoren, hvilket ikke er noget man lige gør på et par timer. Der ud over skal der laves eftersyn og vedligeholdelse på vores to søvandspumper. Men det skal nu nok gå fint det hele, for er begyndt at tælle ned, og i dag er der 4 uger og 4 dage tilbage, så det er jo ingen tid. Men ser frem til at komme hjem og se jer alle sammen igen.

 

16. oktober 2008

Tiden flyver virkelig bare af sted for tiden, syntes ikke jeg er mere end lige stået op før at jeg igen er på vej i seng. De sidste par dage har vi stillet uret 3 timer frem, vi er på vej mod USA, så skal tiden jo tilpasses deres tid, og her i morgen stiller vi så en hel dato. Så vi går fra at have været langt foran jer, til faktisk at være bagud jeres tid. Nå men ellers går det helt fint her ude, vi arbejder en hel del, men stadig med job, der kan laves rimelig hurtigt. Der ud over er vi ved at forberede ankomsten til USA, der er en masse ting der skal være i orden til når man skal der over, da de er meget strikse med alt. Men må indrømme og sige at jeg efterhånden går og tæller ned, hvis jeg ikke havde bedt om en forlænget tur, ja så skulle jeg havde været på vej hjem om 10 dage, men da jeg har ønsket lidt længere udmønstring pga. ferie, ja så har jeg 28 dage tilbage i stedet for. Men ser man på det så er vi på vej til Vestkysten af USA, hvor vi har 3 havne, der efter er det tilbage over Stillehavet til Japan, så ud over 4 havne ophold, med manøvre, så er det kun hverdags arbejde resten af turen. Så det er ikke tosset. I Los Angeles, tager de 3 anden gangs sejlende aspiranter hjem, da der skal være plads til 8 sprit nye aspiranter. Det er faktisk lidt trist, for man kan noget mere, når det er 2. skib end første, så vi skal til at lærer dem op helt fra bunden af, det sjove er så at jeg har haft dem da de gik på Kogtved, da jeg underviste i svømning, så kender dem.


17. oktober 2008

Så blev det endelig fredag, desværre er det også fredag i morgen, og der har jeg vagt. Men det passer mig helt fint, for det betyder at jeg har fri både lørdag og søndag, fra vagten også kun skal have 11 timer over hele weekenden. Nå men ja det går stadig der ud af for fulde drøn, vi høvler af sted hen over Stillehavet med omkring 20 knob. Vi har forventet ankomst til Los Angeles d. 24. oktober. Men af triste ting kan jeg nævne at vores mail system er gået helt ned, så vi får ikke nogen telexer hjemmefra, samt private emails. Så lige nu er man meget bitter, for nu kan man virkelig mærke at man er isoleret fra omverdenen. Folk går og bliver lidt mere irriteret, og man kan ikke lade være med at tænke på at havde dette firma brugt lidt penge på en permanent internetforbindelse, så kunne man havde brugt den i stedet for. Prisen for udstyret til at få fast internet ombord er omkring 250.000 danske kroner, og der efter koster det ca. 8000 kroner om måneden frem over. Desværre har rederiet meldt ud at de ikke har råd til det i container afdelingen, så det er ikke rart at hører det går skidt for firmaet. Så lige pt. er vi så helt uden nogen form for privat kommunikation med jer der hjemme. Vi har dog stadig kontakt med rederiet, men det foregår på gammeldags maner, med små korte sætninger og koder.

 

18. oktober 2008

Vagten i går gik helt fint uden nogen problemer, så det var lækkert. Skibet her er faktisk begyndt at opfører sig ordentlig, vi har ikke nogen alarmer, ud over dem der er selvforskyldt. Desværre lige pt. har vi lidt hængepartier med arbejdet ombord, pga. mangel på reservedel og værktøj. Men ud over det, ja så er det lørdag i dag, fik dog en alarm lidt over 6, så der stod jeg op og begyndte at arbejde, man var jo alligevel vågen. De andre mødte så ind klokken 8 som man normalt gør om lørdagen under denne besætning.  Nu er det så blevet eftermiddag og jeg har fri. I morgen søndag er der 4 timer på programmet, men vi stiller så også 3 timer frem igen i morgen. Så nu er vi snart helt rundt på gulvet pga. urstilling. Vi har krydset datolinien så der var to fredage, og på vej tilbage fra Vancouver mod Yokohama, mister vi så en dag.

 

20. oktober 2008

Så gik der igen en weekend, i går var det lørdag, og havde vagten fra fredag til lørdag, desværre fik jeg alarm lidt over 6, og bestemte mig så til at gå på arbejde der i stedet for klokken 8. Så da klokken slog 1500 holdte jeg fri, selv om jeg godt vidste de andre lige to lidt ekstra. Så fik en god lur i går eftermiddag, og ja i dag er det søndag. Vi mødte alle klokken 8, og der er en fantastisk stemning i maskinen, alle kan lave gas med hinanden, selv med maskinkaptajnen/maskinchefen.

Nå men i dag har vi stillet tiden 3 timer frem af tre omgange, så da klokken var 10 blev den 11, og igen fra 13 til 14, også nu her igen til aften fra 19 til 20. Så nu er man helt rundt på gulvet. Klokken er omkring 22 nu, og burde gå i seng, men man er jo slet ikke træt, og skal møde klokken 6 i morgen. Så dagen i morgen bliver hård, speciel fordi jeg arbejder med noget sikkerhedsudstyr der skal være klar til når vi kommer til LA, og det volder lidt problemer, der ud over roder den anden mester med vores ene generator, der kommer luft i vores kølevand fra motoren. Men hvor det er kan vi ikke finde ud af, det er desværre ikke ligesom en bil hvor man bare skiller det hele ad, og tjekker pakninger. Et enkelt topstykke vil tage ca. en dag at skifte, og der er så 6 topstykker på den her motor. Fejlsøgning her ude, er væsentlig mere omfangsrig end på en mindre motor. Nå men ellers så i Hong Kong fik vi jo vores DTO (undervisnings officer) ombord. Så han er gået ind i 1. styrmandsvagten i stedet for 1. styrmanden. Han er nemlig uddannet dual så han ryger i maskinen indtil der er kommet en løsning på det med generatoren. DTO’en er kommet ombord nu, for at lærer skibet at kende, samt at få lavet en plan for de nye aspiranter der kommer i LA. Vores nuværende 3 aspiranter tager så hjem der, hvilket er meget ærgerligt, for man kan nemt sætte dem ti noget, uden de skal have den store forklaring, de kender til manualerne, og det meste af det udstyr vi har ombord, når de nye kommer så skal de trænes op til at kunne det samme, samt de skal undervises i at lave det såkaldte ”fredagstjek” som egentlig er mesterens arbejde, men som ikke er vanvittig spændene, og det står man altid for som aspirant. Jeg har haft min tid som aspirant og lavet utallige fredagstjek, så de får lov at lærer det.

 

21. oktober 2008

Syntes tiden lige pt. går lidt langsom, man får ikke nogen mails hjemmefra, så vi er stadig isoleret her ude, men har da fået navn på min afløser, og fundet ud af at jeg skal afmønstre samme tid som den anden mester her ude. Så vi skal flyve sammen fra Yokohama og til Danmark.

Nå men dagen i dag, har været en rigtig aktivitetsdag, fik lavet check på vores arbejdsluftkompressore, der skulle skiftes luftfiltre, og tjekkes drivbælter, der ud over har jeg rodet med vores sewage anlæg, det er der alt vores kloakvand fra toiletter, vaskeriet, bade, osv. løber ned. Så fik pillet en pumpe af og kigget på den, og fandt problemet, så nu er den oppe og kører igen. Så havde vi lidt øvelser, omkring oliespild. Her i eftermiddags, skulle vi gennemgå et mindre kursus i klasselokalet, så det var klasseundervisning, som på skolen, og som altid var det ikke nemt at holde øjnene åbne. Men om to dag er vi i Los Angeles.

 

22. oktober 2008

Dagen i dag gik stærkt, i nat stillede vi en time frem, så det betød vi mødte klokken 8 i dag. Jeg fik flyttet et stempel som skal skiftes når vi kommer til Los Angeles, men det gode er at vores 1. mester, mener vi skal havde lavet det færdig lige når vi kommer ind, således at vi hurtigere kan få tid til at komme i land. Super fed idé. Så alt skal bare kører perfekt, så vi kan nå i land og kigge lidt. Dagen i dag er onsdag, hvilket vil sige der normalt er is til dessert til middag, dette var der også i dag plus hjemmelavede pandekager, så det var lækkert. Har ellers holdt mig væk fra is og kage, alle dage undtagen søndag, men denne dag blev det ændret, så man må håbe jeg ikke komme ind i en stime. I nat stiller vi så sidste time, inden vi skal sejle rundt på vestkysten af USA, det betyder at i er 9 timer foran os. Desværre har vi en hel del at lave i maskinen, så vi skal desværre møde klokken 6 i morgen, puha det bliver hårdt. Men det er rart at tænke på at i overmorgen er vi langs kaj. Vi har faktisk rullet en hel del hele vejen over Stillehavet, bølgerne var vil omkring de 5 meter, så lidt gang i den var der da.

 

23. oktober 2008

Endnu en dag er bare fløjet af sted, vi stillede den sidste time i nat, så nu skal vi ikke skifte tid mere, før vi er afsejlet fra Vancouver. Jeg har vagt i dag, men det meste af dagen har vores 1. mester taget vagten, da vi var ved at klargøre det stempel der skal skiftes her i LA, der ud over var der en lækage på et filter, der skulle kigges på. Heldigvis var det bare en pakning der skulle skiftes, så et var hurtigt overstået. Men nu er det hele faktisk klart til at trække stemplet i morgen, så mødetiden bliver fra 6-10 også har vi fri indtil vi kommer langs. For så er det arbejdstid, og stempeltrækket skal overstås, effektivt og hurtigt, så vi kan komme i land i morgen. Nu varer det hellere ikke længe før der er mobil signal igen, og forhåbentlig kommer der nogen og kigger på vores Sat-B så vi kan modtage mails hjemme fra igen.

 

24. oktober 2008

Så ankom vi til Los Angeles. Vi arbejde kun fra 6 til 12 i dag, men her til aften klokken 18, stod vi så klar i maskinen igen, der skulle trækkes et stempel, og monteres et nyt. Vi arbejde til klokken 23, hvor efter vi havde stemplet ude, og det hele klargjort til montering, men det bliver først i morgen, så dagen starter klokken 8 også arbejdes der ellers til vi er færdig med monteringen. Men nu vil jeg på køjen, kan lige nå at få en 7,5 time inden vi skal på den igen, så vi kan komme i land og ”opleve” lidt, nu kender jeg jo en del steder, eftersom jeg været her en del gange med Romø Mærsk, samt syv dage med Columbine Mærsk.

 


27. oktober 2008

Så er der gået en hel del dage, vi har overstået stempeltrækket, og det gik fint og smertefri. Jeg nåede også i land og fik handlet lidt ind, der ud over mødtes jeg med de to aspiranter, som skulle afmønstre, så der skulle tages afsked med maner, hvilket resulterede i at vi havde en FANTASTISK lørdag aften i LA, som jeg gerne fortælle mundtligt en dag ved lejlighed.

Dagen efter var et søndag, og jeg havde vagten, heldigvis havde 1. mester sagt at vi holdte det meste af dagen fri, da vi have haft stempeltræk dagen før. Så alle hyggede sig bare, så film, sov lidt, hvilede efter en hård lørdag. Her til morgen, mandag, skulle vi afsejle fra Los Angeles, så jeg var nede i maskinen 0130, for at gøre den klar. Der er bare rigtig langt ud fra LA, så klokken blev 8 før jeg kunne komme på køjen, her resten af dagen har vi kun lavet lidt småjob.

Men nu er vi på vej mod Tacoma, hvor vi hiver et stempel mere, også er det slut med de store arbejdsprojekter, hvilket er rart, eftersom at jeg snart skal hjem. Juhuu… DA jeg havde en lang ferie inden jeg blev sendt af sted, så betyder det desværre at jeg får en kort ferie på ca. 3 uger, også skal jeg af sted igen. Så starten af december smutter jeg til søs igen, og er så hjemme til skolestart omkring 1. februar 2009. Det er selvfølgelig lidt trist ikke at være hjemme til jul og nytår, men det er desværre det der hører til det her liv, men skal også havde sparet lidt sammen eftersom jeg skal tilbage på skolebænken i to år mere inden jeg er færdig.

 

30. oktober 2008

Så ankom vi til Tacoma, det er en lille flække som ligger ved Seattle. Jeg havde vagten i går, hvilket betyder at jeg skulle havde manøvren ind her i nat. Så efter en dag fra 6-17, gik jeg i seng og sov til omkring halv elleve, hvor efter jeg så var med på manøvre hele natten. Jeg gik først hjem klokken 8, men det var nu mere fordi at jeg skal til tandlæge, har problemer med en tand, så nu må vi se hvad de gør ved den, eller om den bare skal ud. Nu er den 0920 og har stadig ikke fået søvn siden i går kl. 2230… gaaaab… Men nu skal jeg af sted, så skriver mere senere.

Lidt over 12 var jeg tilbage, og de havde ikke tid til at hive min tand ud, så nu skal jeg til tandlæge når jeg kommer hjem.. ÆV. Æv. Men det må jeg tage til den tid. Nu skal jeg på køjen er godt nok blevet træt.

 

1. november 2008

Så sidder jeg på mit kammer. Vi er færdige med stempeltrækket, og alt gik fint. Nu har jeg så vagten, var på broen tidligere da man kunne nå internet der fra, men nu sidder jeg på kammeret da jeg har vagt, og kan ikke nå noget her. ÆV. Ja men altså jeg har vagt i dag, så kommer hellere ikke i land i dag. Pænt trist. Havde ellers håbet at komme i land her i Canada, da jeg jo har været her før, og syntes det er en fantastisk by. Men har fået mine flytider, og navnet på min afløser, som er en jeg har gået i klasse med. Så det er okay. Så den 13. november klokken 0400 japansk tid så skulle jeg gerne være på vej af skibet, og på vej mod et hotel i Tokyo. Så nu skal tiden bare flyve af sted...

 

3. november 2008

Efter en lang afgang fra Vancouver, så er vi nu på vej over Stillehavet. Manøvren i maskinen tog fra 1830 til 0230, så det var lang tid, også havde jeg alarmer konstant fra 0230, til jeg blev afløst klokken 8. Så resten af min søndag stod på søvn fra 8 til 12 op og spise middagsmad, hvilket var helt i top, der var røde bøffer, ovnbagte kartofler, og selvfølgelig is til dessert. Der efter lå jeg på sofaen i saloonen med den anden mester og så film fra 1230 til jeg gik i seng ved 2030 tiden. I nat stillede vi også tiden tilbage med en time, så har fået 9 timers søvn i træk, klokken er kun lidt i 6 nu og i skal først møde kl. 8, men kunne ikke sove mere, så kunne jeg lige stå op og skrive her. Men tager nok lige en time mere inden jeg står op, men dejligt for en gangs skyld at kunne få sovet ordentligt ud. Men dagene de flyver af sted nu, og kan bare se nedtællingen går hurtigere og hurtigere. 10 dage tilbage. Så er dagen overstået, og nej hvor en herlig dag, jeg har virkelig fået noget fra hånden. Samt fået oplært aspiranterne i en del ting, så vi spare meget mere tid i maskinen. Der ud over fortalte maskinchefen og 1. mester at arbejdstiden nu hedder 8 – 17, hvis vi kan øge effektiviteten, og få mere fra hånden. Så nu prøver vi det, så det er bare med at klø på. Men ja en dag med masser af arbejde, og folk havde alligevel tid til at gå og tage gas på hinanden, så har faktisk nydt at være på arbejde i dag.

 

4. november 2008

Dagen i dag er bare fløjet af sted, jeg har vagten i dag, og det er gået fint. Desværre fik jeg alarm på vores ene kedel. Den er drevet af vores udstødningsgas, og der er så en reguleringsventil der automatisk sørger for at der er van nok på kedlen. Denne ventil var gået i stykker, så der måtte laves en hurtig løsning, så vi byttede den rundt med den fra vores oliefyret kedel. Så lige pt. fungere vores oliefyret kedel så ikke. Så det skal vi nok bytte rundt på inden vi skal havde manøvre til Yokohama. Ellers så stiller vi uret tilbage med en time hver nat til vi rammer Japan, så det giver en times søvn mere hver nat, plus at vi først møde klokken 8 i stedet for 6, så det er faktisk blevet rent luksus.

 

7. november 2008

Så blev det fredag, vi er sprunget d. 6. over da vi er passeret datolinien igen, og nu er vi så foran jer i tiden. Hele dagen i dag er gået med at oplærer aspiranterne i ugetjekket, så de selv kan stå for det frem over. Ellers så kan jeg sige at det er koldt udenfor, alle air condition anlæg er stoppet, for ellers er der næsten minus grader her inde. Temperaturen er 0 grader udenfor og det blæser en del, så vi har sne på dækket. Forleden var jeg ude og frostsikre, hvilket betyder at jeg skal dræne alle typer af vandrør som løber på dækket, for at undgå at vi springer rør. Så når vi er udenfor, så er det iklædt en stor termokedeldragt, hue, og forede arbejdshandsker. Men ja dagene går meget hurtigt for tiden, så det er fantastisk. Vi har lige fået at vie vi først kommer langs i Yokohama ved 0100 tiden d. 13. november, så det betyder at overleveringen til min afløser kommer til at foregå midt om natten. Men ellers så de 6 aspiranter vi har her ude nu, dem underviste jeg i svømning i foråret, så det er sgu hyggeligt, og det giver også meget mere liv her om bord at der er 6 personer mere ombord.

 

11. november 2008

Kan godt mærke jeg snart skal hjem af, man er ikke så aktiv så man var i starten. Men jeg får lavet det jeg skal, og vi er ikke bagud med arbejdet i maskinen. Klokken er lidt i 7, og jeg skal have vagt for sidste gang i dag, så det bliver en rar følelse i morgen kl. 8 hvor den er slut.

Nu sluttede dagen så igen i maskinen, og mangler nu kun lige min rundering her ved 2100 tiden, så er det slut med vagt, så håber der ikke kommer alarmer i nat, men der har ikke været nogle problemer i maskinen i over en uge nu, ud over de alarmer vi selv har lavet. Vi har nu fået telex om at vi bliver hentet klokken 8 d. 13. om morgenen, og bliver så kørt til lufthavnen. Skal ud og se om de har en ny mobil i lufthavnen, da jeg har solgt min egen til en her ombord, det kunne ikke andet end betale sig, så jyden kom op i mig… hehe…

 

13. november 2008

Så sidder jeg i lufthavnen i Yokohama, og venter på at der bliver kaldt ud til bording, desværre er flyveren 3 timer forsinket, hvilket gør jeg kommer væsentlig senere til Tirstrup end forventet. Æv. Det gode er at jeg rejser sammen med den anden 2. mester fra fra skibet, så vi morer os gevaldigt. Eller det vil sige at der ikke sker meget her i denne lufthavn. Så nu skal jeg så sidde i flyveren i 11,5 time før vi lander i København, så skal bare på den første flyver imod Århus. Det træls næsten at være hjemme også skal vente i lang tid i Kastrup lufthavn.  Men nu er turen på Arnold slut, min afløser kom kl. 2 i nat, hvor efter jeg så hav overlevering til ham, så det var helt fint, så nu kan jeg tage hjem med ro i sindet, og vide at en anden ar alt det ansvar jeg havde. Det er det gode ved dette job, at man ikke har nogen bekymringer når man er stået af, da man ved at en anden har overtaget dit job. Så nu glæder jeg mig bare til at jeg lander i Tirstrup, så jeg kan komme hjem og slappe af. Men jeg kan glæde mig over at blive hentet i Tirstrup af far og mor. J